THE DEVELOPMENT OF THE COURSE (GRADUATION) OF PHYSICAL EDUCATION OF UFLA:

WHAT DOES THE THEMATIC ORAL HISTORY TELL US?

Authors

  • Kleber Tuxen Carneiro Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, Minas Gerais, Brasil, kleber2910@gmail.com http://orcid.org/0000-0003-0826-6172
  • Bruno Adriano Rodrigues da Silva Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, e-mail: b.adriano_rs@yahoo.com.b

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v23.57819

Keywords:

Physical Education; Federal University of Lavras/MG; Oral History

Abstract

The article sought to analyze the historical development of the graduation course in Physical Education of UFLA. Thematic Oral History was used as a method of analysis. Observing the collated data, it was inferred that the course in question presented a set of catalysts for its development, emphasizing in the first moment the activities of teaching, research and extension, as fundamental for its development, in spite of the reduced number of teachers who worked in it. It can also be verified that the same in it’s along course established an organic relationship with the city of Lavras, and sports were agent to dynamize this relationship, in spite of the risks of incurring in "epistemological reductionism", when conceiving it as a purpose formative for the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kleber Tuxen Carneiro, Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, Minas Gerais, Brasil, kleber2910@gmail.com

Graduado em Educação Física e Pedagogia, com especialização em Pedagogia do Movimento, Mestrado e Doutorado em Educação Escolar. No momento desenolve estágio de Pós-Doutoramento na Faculdade de Educação da UNICAMP. Atualmente é Professor Adjunto na Universidade Federal de Lavras (UFLA), atuando junto ao Departamento de Educação Física, bem como no Programa de Mestrado em Educação na mesma instituição. 

Bruno Adriano Rodrigues da Silva, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, e-mail: b.adriano_rs@yahoo.com.b

Licenciado em Educação Física pela Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro; Mestre em educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) na linha de subjetividade, cultura e História da Educação; Doutor em educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) na linha de políticas e instituições educacionais. Professor Adjunto na Universidade Federal de Lavras (UFLA), junto DEF - Departamento de Educação Física.

Published

2020-09-18

How to Cite

CARNEIRO, K. T.; DA SILVA, B. A. R. THE DEVELOPMENT OF THE COURSE (GRADUATION) OF PHYSICAL EDUCATION OF UFLA:: WHAT DOES THE THEMATIC ORAL HISTORY TELL US?. Pensar a Prática, Goiânia, v. 23, 2020. DOI: 10.5216/rpp.v23.57819. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/57819. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais