ANALYSIS OF QUALITATIVE DATA IN A STUDY ABOUT SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: THE CODING AND CATEGORIZATION PROCESS

Authors

  • Alison Nascimento Farias Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Fortaleza, Ceará, Brasil, alison.farias@ifce.edu.br
  • Fernanda Moreto Impolcetto Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro, São Paulo, Brasil, fe_moreto@yahoo.com.br https://orcid.org/0000-0003-0463-0125
  • Larissa Cerignoni Benites Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, larissa.benites@udesc.br https://orcid.org/0000-0001-6144-5298

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v23.57323

Keywords:

Qualitative research; Data analysis; Physical Education.

Abstract

This study aimed to describe the steps taken to analyze qualitative data in a research in the field of Physical Education in the school using the reference of Bogdan and Biklen (1994) as a possibility to be used in qualitative research. The respective phases of this analysis are: reading and organizing the document, coding and categorization. The paths of each step were described in an objective way, in order to assist the researchers in the process of systematization and execution of the analysis, in the inference of qualitative research from the initial process to its feasibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Moreto Impolcetto, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro, São Paulo, Brasil, fe_moreto@yahoo.com.br

Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP de Rio Claro (2000), mestrado em Ciências da Motricidade pela UNESP de Rio Claro (2005) e doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela mesma universidade (2012). É professora Assistente Doutora do Departamento de Educação Física da UNESP de Rio Claro, responsável pelas disciplinas de Educação Física escolar I, II e III. É docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Humano e Tecnologias (mestrado e doutorado) e do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede. Coordena o grupo de estudos LETPEF (Laboratório de Estudos e Trabalhos Pedagógicos em Educação Física Escolar). Desenvolve pesquisas principalmente na área de Educação Física escolar e Pedagogia do Esporte.

Larissa Cerignoni Benites, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, larissa.benites@udesc.br

Professora na Universidade do Estado de Santa Catarina- UDESC credenciada no Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Ciências Humanas e Educação- FAED/UDESC na linha de pesquisa "Políticas Educacionais, Ensino e Formação". Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase na formação de professores.

Published

2020-09-18

How to Cite

FARIAS, A. N.; IMPOLCETTO, F. M.; BENITES, L. C. ANALYSIS OF QUALITATIVE DATA IN A STUDY ABOUT SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: THE CODING AND CATEGORIZATION PROCESS. Pensar a Prática, Goiânia, v. 23, 2020. DOI: 10.5216/rpp.v23.57323. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/57323. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais