Professional profile and life quality of the physical education teachers of the Campo Grande – MS city public school system

Authors

  • Junior Vagner Pereira da Silva Universidade para o Desenvolvimento do Estado e da Região do Pantanal
  • Paulo Ricardo Martins Nunez Universidade para o Desenvolvimento do Estado e da Região do Pantanal

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v12i2.3795

Keywords:

Trabalho. Qualidade de vida. Docente.

Abstract

Life quality can be influenced by a lot  of factors, as professional attributes and working conditions. Considering that the teachers’ life quality can make a big influence on the student formation and on the quality of education, this study had as its aim to evaluate the professional profile and the level of life quality of the Physical Education teachers working on the Campo Grande - MS City Public  School System. The sample was made up of 69 teachers, both sexes. The results showed that the majority of the teachers give more than 20 hours of classes and that the salary, the number of students per class and the working conditions are the main factors of dissatisfaction. The life quality was classified as “good” by 56.5%. Analysing the results by its domains, it could be seen that the physical and environmental are the most damaged aspects, showing respectively 58.75 and 60.64 points. It was concluded that, although the majority of the teachers consider their life quality good, the physical and environmental domains are damaged.  Key-Words: Work. Public Teaching. School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Junior Vagner Pereira da Silva, Universidade para o Desenvolvimento do Estado e da Região do Pantanal

Graduado e Mestre em Educação Física, atualmente é docente do Curso de Educação Física da Universidade para o Desenvolvimento do Estado e da Região do Pantanal, onde Lidera o Laboratório de Pesquisa em Educação Física, Rendimento Humano e Saúde - LAPERHS/Uniderp Anhaguera Educacional. É membro do Núcleo de Pesquisas e Estudos em Pedagogia do Movimento - NUPEM/UNIMEP e suas pesquisas tem se pautado em investigações sobre a Educação Física Escolar, Lazer, Qualidade de Vida, Contexto de jogo formal e informal e Iniciação Esportiva.

Paulo Ricardo Martins Nunez, Universidade para o Desenvolvimento do Estado e da Região do Pantanal

Graduado em Educação Física e Mestre em Psiciologia, atualmente é professor no Curso de Educação Física da  Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT - Campus Universitário Araguaia e Membro do Laboratório de Pesquisa em Educação Física, Rendimento Humano e Saúde - LAPERHS /Uniderp Anhanguera.

Published

2009-08-26

How to Cite

SILVA, J. V. P. da; NUNEZ, P. R. M. Professional profile and life quality of the physical education teachers of the Campo Grande – MS city public school system. Pensar a Prática, Goiânia, v. 12, n. 2, 2009. DOI: 10.5216/rpp.v12i2.3795. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/3795. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais