Ecological Trekkings with orientation to deaf people

Authors

  • Rubens Venditti Jr Unicamp, Metrocamp, Unasp
  • Paulo Ferreira de Araújo Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v11i3.3601

Keywords:

Trekking, Hearing Impaired, Environment, Sensory Motor Development, Sensory-Perceptual Attention, Motor Skill Orientation.

Abstract

This research analyses viability of interacting deaf people in trekkings, discussing within academic area methods allowing contact with activities and sports in nature. The building of adapted trekkings as assisted physical activities contributed to motor skill development and sensory-perceptive stimulation of them. Results and scores: regular physical activities and contact with nature restricted to deafs; sign comunication to solve proposed tasks; intensifications of relationships and oportunities of social companionship, colaborating for its policy interacting, empowering inclusion and sociocultural participation, specially access to leisure and ecotourism.

Keywords: trekkings - deaf  people - nature - sensorimotor development - sensorial-perceptive atention - orientation and motor activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rubens Venditti Jr, Unicamp, Metrocamp, Unasp

Graduado (licenciatura e bacharelado) em Educação Física, Mestrado em Pedagogia do Movimento na área de concentração de Aspectos Psicológicos do Movimento Humano e atualmente Aluno de Doutorado no mesmo departamento na Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas. Professor Universitário das Faculdades Metrocamp (Campinas) e UNASP (São Paulo) nas disciplinas Psicologia do Esporte,Educação Física Adaptada, Esportes Adaptados, Atividades Gímnicas e Pedagogia do Esporte. Professor convidado e auxiliar em disciplinas e módulos de especialização na UNicamp (Pedagogia do Esporte escolar), UNITAU (Educação Física Escolar) e especialização à distância (Unb-Brasília/ orientação de trabalhos de conclusão). Professor efetivo do estado de Sào Paulo (PEB II) em Educação Física Escolar no ensino fundamental de primeira a quarta série.

Paulo Ferreira de Araújo, Universidade Estadual de Campinas

Licenciado em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC Campinas; Mestrado em Administração Escolar pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP); Doutorado em Educação Física, na área de Atividade Física e Adaptação (FEF-Unicamp); Livre Docente em Educação Física, na Faculdade de Educação Física da Unicamp. Diretor Associado da Faculdade de Educação Física da Unicamp.

Published

2008-12-04

How to Cite

VENDITTI JR, R.; DE ARAÚJO, P. F. Ecological Trekkings with orientation to deaf people. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 3, p. 269, 2008. DOI: 10.5216/rpp.v11i3.3601. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/3601. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais