HOW MUCH DOES IT COST TO BE A GIRL? IMPLICATIONS OF BODY EXPECTATIONS

Authors

  • Maria simone schwengber Unijuí - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v15i3.14662

Keywords:

Práticas corporais. Práticas esportivas. Gênero

Abstract

This paper, inspired by the field of gender studies, analyzes strategies directed towards the normalization and control of (sportive) body expressions of girls and boys. I have attempted to answer the following question: Who talks and what is said about “sportive” body expectations of girls and boys? The methodology employed has followed the Foucauldian analysis perspective. For this discussion, I have selected reports taken from Pais & Filhos magazine. I can highlight that the ways the mother guides how boys and girls are raised evidence the discursive process of identity configuration, which is oriented by quite traditional pedagogical models (such as ‘girls are not allowed to play’) and concepts that seem to spread a non-investment in sports feminization.

Keywords: Body Practices. Gender. Family.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria simone schwengber, Unijuí - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela UFRGS

Professora do Mestrado em Educação da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ. Participante do Grupo de Estudos de Educação e Relações de Gênero – GEERGE -, vinculado ao PPG-EDU da UFRGS e membro do grupo Paidotribos. Seus interesses e temas de pesquisa estão voltados para uma agenda que contempla a discussão de experiências e memórias maternas contemporâneas, gravidez e adolescência, estudos de gênero, estudos dos corpos, corpo e estilos de vida e a saúde.

Published

2012-09-24

How to Cite

SCHWENGBER, M. simone. HOW MUCH DOES IT COST TO BE A GIRL? IMPLICATIONS OF BODY EXPECTATIONS. Pensar a Prática, Goiânia, v. 15, n. 3, 2012. DOI: 10.5216/rpp.v15i3.14662. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/14662. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Ensaios