Between Real and Virtual Bodies: Contemporary Dance’s Reflexions to Think the Body on Physical Education

Authors

  • Laise Tavares Padilha Bezerra UNP
  • Karenine de Oliveira Porpino UFRN

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v10i2.1115

Keywords:

corpo, dança contemporânea, educação física

Abstract

This research work aims at identifying the new configurations of the body that come from the interconnection between Dance and Technology, as well as understanding in which ways these configurations converge and contribute to the perceiving of the body in Physical Education. The methodologic tool used is image analysis from two dance videos, “Digital Brazuca” (Digital Brazilian) and “Corpo Aberto” (Open Body). The analyzed videos point to a repertoire of knowledge that can be problematized in the field and contribute to reconfiguring the relation between man and the environment. In this sense, they promote plasticity and polisemics in the relations between carbon and sylicon, and they draw other forms of understanding the body that include complexity, uncertainty, reversibility, and discovery.
KEYWORDS: body – contemporary dance – Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laise Tavares Padilha Bezerra, UNP

Formada em Educação Física pela UFRN, especialista em Corpo e Cultura de Movimento (educação Física) pela UFRN, mestranda em Educação (UFRN), professora da Universidade Potiguar, tem se dedicado as reflexões sobre o corpo, dança, estética, ginástica, educação física escolar e o projeto politico pedagógico. diretora artística e coreografa do grupo de dança Sentidos.

Karenine de Oliveira Porpino, UFRN

Graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1989) , especialização em Dança-Educação Física pela UNiversidade de Educação e Cultura do ABC (1991) , mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2001) . Atualmente é Professor adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Educação Física. Atuando principalmente nos seguintes temas: Dança, Educação, Corporeidade, Estética.

Published

2007-09-13

How to Cite

BEZERRA, L. T. P.; PORPINO, K. de O. Between Real and Virtual Bodies: Contemporary Dance’s Reflexions to Think the Body on Physical Education. Pensar a Prática, Goiânia, v. 10, n. 2, p. 107–122, 2007. DOI: 10.5216/rpp.v10i2.1115. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1115. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais