Redefining the body through physical education at school, in face of the ideal body stereotype constructed in contemporary society

Authors

  • Andreia Santos Gonçalves Universidade de Brasilia
  • Aldo Antonio de Azevedo Universidade de Brasilia

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v10i2.1083

Keywords:

Corpo, Contemporaneidade, Re-significação, Educação Física Escolar

Abstract

This interpretative article presents a reflection on the role of school physical education in resignifying the body in the face of the stereotyped body created in contemporary times. It makes reference to the contributions from body researchers, especially Le Breton, and to ideas from sociologists such as Durkheim and Foucault and anthropologists such as Mauss. It also refl ects upon the body issue in physical education practices in which teacher and students both hold body resignifying possibilities through an awareness process that helps to overcome fragmentation and proposes interdisciplinarity as a key element. This refl ection demands that the reality of pedagogical practices be recognized in school physical education as a freeing social space, and not as a mere emulator of non-critical practices. KEYWORDS: body – contemporary times – resignification – media – School Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreia Santos Gonçalves, Universidade de Brasilia

Especialista em Educação Fisica Escolar pela Universidade de Brasilia e atualmente está cursando disciplinas como aluna especial do Curso de Mestrado em Educação Fisica Escolar da Universidade de Brasilia. É técnica em Assuntos Educacionais do Ministério da Educação e lecionou na área de Educação Fisica Escolar durante 6 anos. Realiza no momento pesquisas sobre o corpo, suas representações sociais/culturais/biologicas e suas relações com a educação fisica escolar dentro de um enfoque sociologico.

Aldo Antonio de Azevedo, Universidade de Brasilia

Pós - Doutor em Gestão do Esporte pela Faculdade de Motricidade Humana (FMH) da Universidade Técnica de Lisboa (UTL), Doutor em Sociologia pela Universidade de Brasília (UnB), Mestre em Educação (UnB), Graduado em Educação Física (UnB) e Bacharel em Direito pelo Centro Universitário de Brasília (UniCeub). Professor do Programa de Pós-Graduação e de graduação da Faculdade de Educação Física (FEF/UnB) e do Departamento de Sociologia (UnB).

Published

2007-09-13

How to Cite

GONÇALVES, A. S.; DE AZEVEDO, A. A. Redefining the body through physical education at school, in face of the ideal body stereotype constructed in contemporary society. Pensar a Prática, Goiânia, v. 10, n. 2, p. 33–51, 2007. DOI: 10.5216/rpp.v10i2.1083. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1083. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais