ATITUDES DOS PROFESSORES UNIVERSITÁRIOS DOS CURSOS DE EDUCAÇÃO FÍSICA FACE A INCLUSÃO: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO DE VALIDAÇÃO DA VERSÃO BRASILEIRA DO PEATID-III

Autores

  • Soraya Dayanna Guimarães Santos Universidade Federal de Alagoas/Programa de Pós Graduação em Educação/Doutorado em Educação
  • Neiza de Lourdes Frederico Fumes Universidade Federal de Alagoas/Programa de Pós Graduação em Educação/Doutorado em Educação
  • José Pedro Ferreira Universidade de Coimbra/Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v21i1.41942

Resumo

Abstract

 

The study aims to adapt and validate a Portuguese from Brazilian version for the Physical Educators' Attitudes Toward Teaching Individuals with Disabilities-III (PEATID-III) and assess its psychometric properties. Seventy six teachers from Physical Education undergraduate courses from six Higher Education institutions from Alagoas State, Brazil, were used. The psychometric properties were analyzed based on the r product moment Pearson´s (test-retest), the Cronbach's Alpha coefficients and the exploratory factor analysis values (with Varimax rotation). The results revealed an overall structure with two factors that explain 55.28% of the total variance. It was concluded that the version of validation can be used in university teachers of physical education courses in Brazil.

 

Keywords: Attitudes. Physical Education. Higher Education. Inclusion.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Soraya Dayanna Guimarães Santos, Universidade Federal de Alagoas/Programa de Pós Graduação em Educação/Doutorado em Educação

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Alagoas (2008). Especialista em Educação Física na Educação Básica pela Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (2009). Mestre em Educação Brasileira CEDU/UFAL (2011). Doutoranda em Educação Brasileira CEDU/UFAL. É integrante do Núcleo de Estudos em Educação e Diversidade (NEEDI). Link do currículo lates: http://lattes.cnpq.br/2876317735038468

 

Neiza de Lourdes Frederico Fumes, Universidade Federal de Alagoas/Programa de Pós Graduação em Educação/Doutorado em Educação

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1988), mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (1995) e doutorado em Ciências do Desporto e Educação Física pela Universidade do Porto (2001). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Alagoas e atua no Mestrado e no Doutorado em Educação/CEDU/UFAL. Link do currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/8834824295660511

José Pedro Ferreira, Universidade de Coimbra/Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física

É Licenciado em Educação Física pela Universidade Técnica de Lisboa (1991) e Licenciado em Educação Especial e Reabilitação pela Universidade Técnica de Lisboa (1995). Possui Mestrado em Desenvolvimento da Criança (Desenvolvimento Motor), na Universidade Técnica de Lisboa (1998). Doctor of Philosophy pela University of Bristol (2004). É Professor Associado na Universidade de Coimbra. Membro da European Federation of Adapted Physical Activity.

Downloads

Publicado

2018-03-29

Como Citar

SANTOS, S. D. G.; FUMES, N. de L. F.; FERREIRA, J. P. ATITUDES DOS PROFESSORES UNIVERSITÁRIOS DOS CURSOS DE EDUCAÇÃO FÍSICA FACE A INCLUSÃO: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO DE VALIDAÇÃO DA VERSÃO BRASILEIRA DO PEATID-III. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 1, 2018. DOI: 10.5216/rpp.v21i1.41942. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/41942. Acesso em: 25 maio. 2024.

Edição

Seção

Artigos Originais