Journalism, Hegemony and Production of Meaning: The Informational Machinery under Study

a maquinaria informacional em estudo

Authors

  • Rafael Bellan Rodrigues de Souza Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), Vitória, Espírito Santo, Brasil, rafaelbellan@yahoo.com.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v24.65930

Keywords:

Journalism. Hegemony. Production of Meaning. Marxism.

Abstract

The possession of communication devices, which involves the systematic control of the means of production, algorithms, language and circulation of cultural goods, constitutes an expanded power, capable of delimiting the control of journalistic work, but also of subjectivities consumers. The article proposes a categorization of journalism as an informational machine and discusses how studies of the production of meaning can reveal the interests and ideologies that guide journalistic practice. Thus, the analysis of journalistic contents can interconnect the productive axis and the representational axis, which allows an approach capable of understanding the role of this form of knowledge in the elaboration of the hegemony.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKTHIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara F. Vieira. São Paulo: Hucitec, 1979.

CARVALHO, Carlos Alberto de. Sobre limites e possibilidades do conceito de enquadramento jornalístico. Contemporânea, Salvador, v. 7, n. 2. dez. 2009.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2015.

COUTINHO, Eduardo Granja. Comunicação e contra-hegemonia. Rio de janeiro: UFRJ, 2008.

DANTAS, Rodrigo. Ideologia, hegemonia e contra-hegemonia. In: COUTINHO, Eduardo Granja. Comunicação e contra-hegemonia. Rio de janeiro: UFRJ, 2008.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo, Boitempo, 2016.

DOWNING, John D.H. Mídia radical: rebeldia nas comunicações e movimentos sociais. São Paulo: Senac, 2002.

ENZENSBERGER, Hans Magnus. Elementos para uma teoria dos meios de comunicação. São Paulo: Conrad, 2003.

FERREIRA, Maria Nazareth. Os desafios da produção científica no neoliberalismo: as culturas e a comunicação subalternas. Comunicação & Informação, v. 9, n. 2, 144-155, 2013. https://doi.org/10.5216/c&i.v9i2.25243

FIGARO, Roseli. (org.). As mudanças no mundo do trabalho do jornalista. São Paulo: Atlas, 2013.

FREDERICO, Celso; TEIXEIRA, Francisco. Marx no céculo XXI. São Paulo: Cortez, 2008.

GENRO FILHO, Adelmo. O segredo da pirâmide - para uma teoria marxista do jornalismo. Florianópolis: Insular, 2012.

GOFFMAN, Erving. Os quadros da experiência social: uma perspectiva de análise. Petrópolis: Vozes, 2012.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. São Paulo: Civilização Brasileira, 1999. v.1.

GRAMSCI, Antonio. O leitor de Gramsci: escritos escolhidos 1916 - 1935. (org.) Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

GRUPPI, Luciano. O conceito de hegemonia em Gramsci. Rio de Janeiro: Graal, 1978.

HALL, Stuart. A ideologia e a teoria da comunicação. Matrizes, São Paulo, v. 10, n. 3, p. 33-49, set./dez. 2016.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

HARVEY, David. A condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1993.

HJARVARD, Stig. Midiatização: conceituando a mudança social e cultural. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 21-44, jan/jun. 2014.

IANNI, Otávio. O príncipe eletrônico. Perspectivas, São Paulo, 1999. p. 11-29,

JAMESON, Fredric. A cultura do dinheiro: ensaios sobre a globalização. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru, SP: Edusc, 2001.

KONDER, Leandro. A questão da ideologia. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

LIMA, Venício A. de. Mídia: teoria e política. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2005.

LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social II. São Paulo: Boitempo Editorial, 2013.

MARX, Karl. Grundrisse. São Paulo: Boitempo, 2011.

McCOMBS, Maxwell. A Teoria da agenda: a mídia e a opinião pública. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MÉSZÁROS, István. Filosofia, ideologia e ciência social. São Paulo: Boitempo, 2009.

MÉSZÁROS, István. O poder da ideologia. São Paulo: Boitempo, 2004.

MÉSZÁROS, István. Para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2002.

MORAES, Dênis de. Crítica da mídia e hegemonia cultural. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.

MORAES, Dênis de (org.). Mídia, poder e contrapoder: da concentração monopólica à democratização da informação. São Paulo: Boitempo, 2013.

MORETZSOHN, Sylvia. Pensando contra os fatos: jornalismo e cotidiano: do senso comum ao senso crítico. Rio de Janeiro: Revan, 2007.

MOSCO, Vicente. Economia política da comunicação: uma perspectiva laboral. Comunicação e Sociedade 1. Cadernos do Noroeste, Série Comunicação, Braga, v. 12, n. 1-2, p. 97-120, 1999.

PAULO NETTO, José. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

PENA, Felipe. Teoria do jornalismo. São Paulo: Contexto: 2005.

PORTO, Mauro. Enquadramentos da mídia e política. In: RUBIM, A. A. (org.) Comunicação, análise de enquadramento e política: conceitos e abordagens. Salvador: EdUFBA, 2004.

ROTHBERG, Danilo. Enquadramento e metodologia de crítica de mídia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 5., 2007, Aracajú. Anais [...]. Aracajú: UFS, 2007.

SANTOS, Mílton e SILVEIRA, María Laura. O Brasil território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Record. 2001.

SHOEMAKER, Pamela J., VOS, Tim P. Teoria do gatekeeping: seleção e construção da notícia. Porto Alegre: Penso, 2011.

SCHNEIDER, Marco. Representação, realidade e comunicação midiatizada. Revista Contemporânea, v. 8, n. 1. jul. 2010.

SOARES, Murilo Cesar. Representações, jornalismo e a esfera pública democrática. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

SODRÉ, Muniz. A narração do fato: por uma teoria do acontecimento. Petrópolis: Vozes, 2009.

SOUZA, Rafael Bellan R. de. O trabalho dos jornalistas e suas contradições: uma ontologia da crise. Matrizes, São Paulo, v. 11, n. 3, p. 129-149, set./dez. 2017.

THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo. v. I: porque as notícias são como são. Florianópolis: Insular, 2005.

WILLIAMS, Raymond. Cultura e materialismo. São Paulo: Unesp, 2011.

WILLIAMS, Raymond. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

Published

2021-12-30

How to Cite

SOUZA, Rafael Bellan Rodrigues de. Journalism, Hegemony and Production of Meaning: The Informational Machinery under Study: a maquinaria informacional em estudo. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 24, 2021. DOI: 10.5216/ci.v24.65930. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/65930. Acesso em: 6 dec. 2025.