Three dimensions of the concept of “difference” as a condition for communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v26.74904

Keywords:

Communication. Difference. Epistemology. Research.

Abstract

This text has been developed out of a learning dialogue with Ferrara’s (2021) propositions on the notion of ‘difference’ as a relevant concept in Communication studies. The notion of ‘difference’ has been largely established as one of the standing stone of Western thought, from ancient Philosophy to contemporary Literary and Cultural Studies. However, it seems to be still a lesser subject in communication research, as it is mainly drawn from other disciplines. Grounded on Ferrara’s (2021) arguments, one may understand ‘difference’, in Communication research, as (1) the necessary condition prior to any communication; (2) a constitutive element of any society from where communication is expected to emerge; and (3) as a political category, where power regulates communicative interactions. These elements are discussed against the background of communication epistemology.

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Author Biographies

Luis Mauro Sá Martino, Faculdade Cásper Líbero (FCL), São Paulo, São Paulo, Brasil, lmsamartino@gmail.com

Doutor em Ciências Sociais pela PUC-SP e professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Faculdade Cásper Líbero. Pesquisador bolsista do CNPq.

Ângela Cristina Salgueiro Marques, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, angelasalgueiro@gmail.com

Doutora em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora Associada do Departamento de Comunicação Social da UFMG, onde leciona também na pós-graduação. Integra os grupos de pesquisa MARGEM (UFMG); DIZ (UFV) e Grupo de Pesquisa Corpo, imagem e sociabilidade (UTP). É co-autora dos livros Apelos solidários (Intermeios, 2017), escrito com Angie Biondi; Diálogos e Dissidências: M. Foucault e J. Rancière (Appris, 2018), com Marco Aurélio Máximo Prado; e Ética, Mídia e Comunicação (Summus, 2018), com Luis Mauro Sá Martino. É tradutora das seguintes obras do filósofo Jacques Rancière: O trabalho das Imagens (Chão da Feira, 2021) e O método da cena (Quixote + Do, 2021).

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Published

2023-01-02

How to Cite

MARTINO, L. M. S.; MARQUES, Ângela C. S. Three dimensions of the concept of “difference” as a condition for communication. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 26, p. 17–34, 2023. DOI: 10.5216/ci.v26.74904. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/74904. Acesso em: 21 nov. 2024.