Entrelaçamentos entre filme-vídeo-documentário-dança-teatro:

um diálogo entre a obra de Pina Bausch e a de Wim Wenders

Authors

  • Maria Consuelo Santos Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, consol.oliveira@gmail.com
  • Maria de Lurdes Barros da Paixão Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, luluacaso@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v23.66248

Keywords:

Filme. Documentário. Dançateatro. Entrelaçamentos. Tecnologia.

Abstract

This article aims to analyze the cinematographic work "Pina", by filmmaker Wim Wenders and about the artistic work, in dance theater, of the dancer-choreographer Pina Bausch.  At the same time, the mentioned film, by itself, is also another significant work. A non-traditional documentary, a hybrid of expressive modalities intertwining film-video documentary-dance-theater, made in 3D. It also stands out for the relationship it establishes with technology in a relational way with the environment and all beings, expanding the creative, informative and communicational possibilities. The notion of "expanded field" has allowed us to situate it as an open work that establishes relationships with different technological modalities and, therefore, also raises the interrelation with different forms of knowledge. The methodology used is based on phenomenology principles.

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Author Biographies

Maria Consuelo Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, consol.oliveira@gmail.com

Pós-doutorado pela Facultad de Ciencias de la Comunicación da Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL), México. Doutorado em Antropologia Social e Cultural pela Universitat Rovira i Virgili (URV), Espanha. Pesquisadora do LINC/CNPq, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Maria de Lurdes Barros da Paixão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, luluacaso@gmail.com

Pós-doutorado pelo Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia (PPGAC/UFBA). Doutorado em Artes pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora Associada II da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Líder do LINC/ CNPq, da UFRN.

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Published

2020-12-30

How to Cite

SANTOS, M. C.; BARROS DA PAIXÃO, M. de L. . Entrelaçamentos entre filme-vídeo-documentário-dança-teatro: : um diálogo entre a obra de Pina Bausch e a de Wim Wenders. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 23, 2020. DOI: 10.5216/ci.v23.66248. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/66248. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Cinema, Mídia e Tecnologia – narrativas e linguagens nas paisagens