analog film practice on Netflix originals

Authors

  • Thalita Sales Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil, thalita.cinema@gmail.com
  • Marcel Silva Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil, marcelvbs@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v22.66226

Keywords:

Analog film, Historical film, Cinematography, Memory and cinema, Netflix

Abstract

Investigate the choice of analog film practice in Netflix Originals, from the analysis of the movies “Kodachrome” (Raso, 2017), “The Meyerowitz stories” (Baumbach, 2017), “The irishman” (Scorsese, 2019), and “Da 5 bloods” (Lee, 2020). “Affective memory” and “historical memory” are two categories used to classify these pieces and study the relationship between the usage of analog film and the evocation of the past in their narratives. When choosing that specific way of shooting, these movies discuss the role of analog film amid the digital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thalita Sales, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil, thalita.cinema@gmail.com

Mestranda em Comunicação pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação da UFPB. Bacharel em Cinema e Audiovisual pela UFPB. ORCID https://orcid.org/0000-0003-1638-4486. E-mail: thalita.cinema@gmail.com

Marcel Silva, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil, marcelvbs@hotmail.com

Doutor em Comunicação pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação na UFF. Professor adjunto do curso de Cinema e Audiovisual e do Programa de Pós-graduação em Comunicação da UFPB. ORCID https://orcid.org/0000-0001-6156-3059

References

ALBERA, François; TORTAJADA, Maria. Cinema beyond film: Media epistemology in the modern era. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2010.

ANNETT, Sandra. The nostalgic remediation of cinema in Hugo and Paprika. Journal of Adaptation in Film & Performance, v. 7, n. 2, p. 169-180, 2014.

A QUIET place. Direção: John Krasinski. Roteiro: Bryan Woods, Scott Beck, John Krasinski. EUA: Paramount, 2018. 1 DVD (90 min), son., color.

AUMONT, Jacques. Dicionário teórico e crítico do cinema. Campinas: Papirus, 2003

AUMONT, Jacques. Que reste-t-il du cinéma? Rivista di estetica, v. 46, p. 17-31, 2011.

BARTHOLEYNS, Gil. The instant past: nostalgia and digital retro photography. In: NIEMEYER, K. Media and nostalgia: yearning for the past, present and future. New York: Palgrave Macmillan, 2014. p. 51-69

BELTRAME, Alberto; FIDOTTA, Giuseppe; MARIANI, Andrea (ed.). At the borders of (film) history: archeology, temporalities, theories. Udine-ITA: Forum, 2015.

BOLTER, Jay David; GRUSIN, Richard. Remediation: understanding new media. Cambridge: The MIT Press, 2000.

BORDWELL, David. Pandora’s digital box: films, files and the future of movies. Madison: The Irving Way Institute Press, 2012.

CASTELLANO, Mayka; MEIMARIDIS, Melina. Produção televisiva e instrumentalização da nostalgia: o caso Netflix. Revista GEMInIS, São Carlos, v. 8, n. 1, 2017.

DA 5 BLOODS. Direção: Spike Lee. Roteiro: Danny Bilson, Paul De Meo. EUA: Netflix, 2020. 1 vídeo (156 min), son., color.

ELSAESSER, Thomas; HAGENER, Malte. Film theory: an introduction through the senses. Nova York: Routledge, 2015.

ELSAESSER, Thomas. O cinema como arqueologia das mídias. São Paulo: SESC, 2018.

JOON-HO, Bong. Why didn’t Netflix let Bong Joon-ho shoot Okja on 35mm? [Entrevista concedida a] Sonia Kil. Variety. 16 maio 2017. Disponível em: variety.com/2017/film/news/bong-joon-ho-working-with-netflix-controversy-okja-cannes-1202428394/. Acesso em: 29 set. 2020.

KODACHROME. Direção: Mark Raso. Roteirista: Jonathan Tropper. EUA: Netflix, 2017, online (100 min), son., color.

LAZZARO Felice. Direção: Alice Rohrwacher. Produção: Alexandra Henochsberg, Arthur Hallereau, Grégory Gajos, Pierre-François Piet. Roteiro: Alice Rohrwacher. [S. l.]: Netflix, 2018.

LOERTSCHER, Miriam et al. As film goes byte: the change from analog to film perception. Psychology of Aesthetics Creativity and the Arts, v.10, n. 4, nov. 2016.

LOTZ, Amanda. Portals: a treatise on internet-distributed television. [S. l.]: University of Michigan Library, 2017. Disponível: http://www.amandalotz.com/portals-a-treatise-on-internetdistributed-television. Acesso: 31 jan. 2019.

MANBIKI kazoku. Direção: Hirokazu Kore-eda. Roteiro: Hirozaku Kore-eda. Japão: Gaga Corporation, 2018.1 DVD (121 min), son., color.

MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge: MIT Press, 2001.

MANOVICH, Lev. The paradoxes of digital photography. Photography After Photography:Germany, p. 57–65, 1995.

MARINO, Paula Rodríguez. Memória e cinema: aproximações e problemas. Comunicação & Informação, v. 10, n. 2, 2010.

MARRIAGE story. Direção e produção: Noah Baumbach. Roteiro: Noah Baumbach. Interpretes: Scarlett Johansson, Adam Driver, Laura Dern, Alan Alda, Ray Liotta, Julie Hagerty, Merritt Wever. Veneza: Netflix, 2019. 136 min.

MMA. MOTION PICTURE ASSOCIATION OF AMERICA. Theme report. Washington, 2019. 59 p. Disponível em: https://www.motionpictures.org/research-docs/2019-theme-report/. Acesso em 6 out. 2020.

NIEMEYER, Katharina. Media and nostalgia: yearning for the past, present and future. New York: Palgrave Macmillan, 2014.

PARIKKA, Jussi. What is media archeology? Cambridge: Polity Press, 2012.

PENNINGTON, Adrian. How did Damien Chazelle convince Netflix to let him shoot 16mm? No Film School, 27 abr. 2020. Disponível em: https://nofilmschool.com/damien-chazelle-convince-netflix-16mm#:~:text=%E2%80%9CThe%20idea%20to%20shoot%2016mm,but%20I%20wanted%20this%20too.&text=He%20reveals%20that%20a%20key,by%20the%20French%20New%20Wave. Acesso em: 1 out. 2020.

RAMOS, Fernão Pessoa. Mas, afinal, o que sobrou do cinema? A querela dos dispositivos e o eterno retorno do fim. In: SOBRINHO, Gilberto Alexandre (org.). Cinemas em redes: tecnologia, estética e política na era digital. Campinas, SP: Papirus, 2016.

REYNOLDS, Simon. Retromania: pop culture’s addiction to its own past. London: Faber and Faber, 2011.

RODRIGO Prieto ASC, AMC on shooting “ The Irishman”. Arri Rental, [S. l.], c2020. Disponível em: https://www.arrirental.com/en/about/overview/news/rodrigo-prieto-asc-amc-on-shooting-the-irishman-. Acesso em: 2 out. 2020.

ROMA. Direção: Afonso Cuarón. Roteiro: Afonso Cuarón. EUA: MEX : Netflix, 2018. 1 vídeo (135 min), son., color.

SAPIO, Giuseppina. Homesick for aged home movies: why do we shoot contemporary family videos in old-fashioned ways? In: NIEMEYER, K. Media and nostalgia: yearning for the past, present and future. New York: Palgrave Macmillan, 2014. p. 39-50.

SERESIN, Bem. Reforma do monstro. Kodak, Brasil, 27 jul. 2017. Disponível em: https://www.kodak.com/BR/pt/motion/blog/blog_post/?contentid=4295002887#. Acesso em: 1 out. 2020.

SIGEL, Newton Thomas. DP Newton Thomas Sigel ASC used kodak ektachrome 16mm Film to time-travel in Spike Lee’s 'Da 5 Bloods'. Kodak Motion Picture, [S. l.], 18 jun. 2020. Disponível em: https://www.kodak.com/en/motion/blog-post/spike-lee-da-5-bloods. Acesso em: 2 out. 2020.

SILVA, Marcel Vieira Barreto, LOPES, Larissa Nascimento. Nostalgic gestures on Brazilian television series: the case of Samantha!. Comunicación y Medios, n.41, p. 106-116, 2020. DOI:10.5354/0719-1529.2020.56677

THE CLOVERFIELD paradox. Direção: Julius Onah. Roteiro: Oren Uziel. EUA: Netflix, 2018. 1 vídeo (102 min), son., color.

THE IRISHMAN. Direção: Martin Scorsese. Roteiro: Steve Zaillian. EUA: Netflix, 2019, 1 vídeo (209 min), son., color.

THE MEYEROWITZ stories: new and selected. Direção: Noah Baumbach. Roteiro: Noah Baumbach. EUA: Netflix, 2017. 1 vídeo (112 min), son., color.

JAMES, Daron.Why DP Roman Vasyanov chose anamorphic & more tales from shooting 'Suicide Squad. No Film School, [S. l.], 19 ago. 2016. Disponível em: https://nofilmschool.com/2016/08/cinematographer-roman-vasyanov-shoots-anamorphic-suicide-squad. Acesso em: 1 out. 2020.

WHY does Netflix require 4K on Netflix Originals? Netflix Partner Help Center. Disponível em: partnerhelp.netflixstudios.com/hc/en-us/articles/229150387-Why-does-Netflix-require-4K-on-Netflix-Originals-. Acesso em: 6 out. 2020.

WONDER woman. Direção: Patty Jenkins. Roteiro: Allan Heinberg. EUA: Warner Bros. 2017. 1 DVD (141 min), son., color.

Published

2020-12-31

How to Cite

SALES, T.; SILVA, M. analog film practice on Netflix originals. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 23, 2020. DOI: 10.5216/ci.v22.66226. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/66226. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Cinema, Mídia e Tecnologia – narrativas e linguagens nas paisagens