Game of fandoms:

Social TV and affection in social media

Authors

  • Mateus Vilela Centro Universitário SATC, Criciúma, Santa Catarina, Brasil, mateusdvilela@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v24.62548

Abstract

The behavior, and the etymology, involving fanaticism is perceived in many cultures and in the most distant times. Still, it was through cyberculture that the practices of fandoms were expanded and extended to social media. This context, applied to television series, led to the emergence of Social TV, which has an exponent in Game of Thrones. Thus, for a better understanding of the concepts, this article proposes a content analysis (BARDIN, 2009) based on the affection, using tweets and comments made on Facebook, in 2015, during the show's fifth season in Brazil and in Portugal. In this investigation it was noticed, through the percentages of 7.72% in brazilian soil and 12.23% in portuguese soil, that the fan condition arises as an extension of theirself, with the object of admiration being an integral part of the self. In addition, affectivity can be found in the motivation behind Social TV and in building ties between Game of Thrones fans.

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Author Biography

Mateus Vilela, Centro Universitário SATC, Criciúma, Santa Catarina, Brasil, mateusdvilela@gmail.com

É doutor, e mestre, em Comunicação Social pela Pontíficia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), onde foi bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), tendo realizado doutorado sanduíche com a Universidade do Minho, em Braga, Portugal. É professor nos cursos de Jornalismo e Publicidade e Propaganda na Unisul - Tubarão. Atua como Coordenador de Produção e Editor chefe na Pocket Magazine. Membro do Grupo de Pesquisa "Televisão e Audiência (GPTV)". Autor do livro "Televisão Digital Brasileira: Um estudo sobre processos comunicativos e avanços tecnológicos".

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Published

2021-08-10

How to Cite

VILELA, M. Game of fandoms:: Social TV and affection in social media. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 24, 2021. DOI: 10.5216/ci.v24.62548. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/62548. Acesso em: 16 aug. 2024.