Public statistics communication challenges for citizenship empowerment of minorities

Authors

  • Adriana Gonçalves Saraiva Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Rio de Janeiro. Rio de Janeiro (RJ).

DOI:

https://doi.org/10.5216/36116

Keywords:

Communication. Minorities. Statistics. Citizenship. Media.

Abstract

From the finding of the existence of invisible minorities, which are not covered by the public statistics produced by IBGE, this article proposes a reflection on the public communication of statistics and media. Using diverse perspectives to understand the statistics production – scientific, social and political –look for reasons for the invisibility of social groups. And points out how consequences: the State does not have information to assist in the definition of public policies which help in the improvement of living conditions. The article brings results of documental analysis on public communication at IBGE.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Gonçalves Saraiva, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Rio de Janeiro. Rio de Janeiro (RJ).

Mestre em Comunicação e Cultura, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Pesquisadora do Laboratório de Estudos em Comunicação Comunitária (LECC). Assessora de imprensa do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Brasil, Rio de Janeiro (RJ), Rio de Janeiro.

References

COUTINHO, E. G.; FREIRE FILHO, J.; PAIVA, R. (Orgs.). Mídia e poder: ideologia, discurso e subjetividade. Rio de Janeiro: Mauad X, 2008.

COUTINHO, C. N. Gramsci: um estudo sobre seu pensamento político. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

DUARTE, J.; VERAS, L.(Org.) Glossário de comunicação pública. Brasília: Casa Musas, 2006.

FOUCAULT, M. Estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

HACKING, I. Inaugural lecture: chair of fhilosophy and history of scientistic concepts

at the collège de france, 16 January 2001. Economy and Society, v. 31. USA: Taylor & Francis, 2002.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS (IBGE). Planejamento Estratégico do IBGE 2012-2015. Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: < http://www.ibge.gov.br/home/disseminacao/eventos/missao/planejamento_estrategico_ibge_2012_2015.pdf>. Acesso em: 18 Out. 2014.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS (IBGE). Política de Comunicação Integrada. Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: < http://www.ibge.gov.br/home/disseminacao/eventos/missao/politica_de_comunicacao.pdf>. Acesso em: 18 Out. 2014.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS (IBGE). Código de Boas Práticas de Estatísticas do IBGE. Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: < http://www.ibge.gov.br/home/disseminacao/eventos/missao/codigo_boas_praticas.shtm>. Acesso em: 18 Out. 2014.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS (IBGE). Metodologia do Censo Demográfico 2010. Série Relatórios Metodológicos, vol. 41. Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: < ftp://ftp.ibge.gov.br/Censos/Censo_Demografico_2010/metodologia/metodologia_censo_dem_2010.pdf>. Acesso em: 18 Out. 2014.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS (IBGE). Revista IBGE, n. 0, out/nov./dez 2011. Rio de Janeiro, 2011.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS (IBGE). Estatuto da Fundação Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Brasília, 2003. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/disseminacao/eventos/missao/estatuto.shtm>. Acesso em: 18 Out. 2014.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS (IBGE). Relatório de Atividades da Coordenação de Comunicação Social. Rio de Janeiro, 2011.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS (IBGE). Plano de Ações de Comunicação para o Censo 2010. Rio de Janeiro, 2009.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS (IBGE). Escola Nacional de Ciências Estatísticas. Disponível em: < http://www.ence.ibge.gov.br/index.php/sobre-estatistica/o-que-e-estatistica>. Acesso em: 15 de novembro de 2014.

LIMA, V. A. Regulação das comunicações: história, poder e direitos. São Paulo: Paulus, 2011.

MAIA, S. A notícia da estatística: a divulgação das estatísticas do IBGE na visão dos jornalistas. 2005. 128f. Dissertação (Mestrado em Estudos Populacionais e Pesquisas Sociais)-Escola Nacional de Ciências Estatísticas (ENCE), Rio de Janeiro, 2005.

MORAES, D. Jornalismo e diversidade. America Latina en Movimiento. Equador: Agencia Latinoamericana de Informacion, maio, 2013. Disponível em < http://www.alainet.org/de/node/76121>. Acesso em 17 de julho de 2014.

PAIVA, R. (Org.). O retorno da comunidade: os novos caminhos do social. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.

RAMONET, I. Meios de comunicação: um poder a serviço de interesses privados? In: DE MORAES, Dênis (org.). Mídia, poder e contrapoder: da concentração monopólica à democratização da informação. Rio de Janeiro: Boitempo Editorial, 2013.

SENRA, N. Informação estatística como objeto de estudo (uma primeira tentativa de formalização). DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v.6, n.4 ago., 2005. Disponível em: < http://dgz.org.br/ago05/Art_04.htm>. Acesso em: 15 de julho de 2013.

SENRA, N. História das estatísticas brasileiras: estatísticas desejadas (C.1822-C.1889). Rio de Janeiro: IBGE, 2002. v. 1.

SENRA, N. Pesquisa histórica das estatísticas: temas e fontes. Hist. Ciênc. Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, 2008.

STARR, P. Social categories and claims in the liberal state. Social Research, v. 59, n. 2, p. 263-295, 1992. Disponível em <http://www.princeton.edu/~starr/articles/articles90-92/Starr_Social_Categories_and_Claims.pdf.>. Acesso em 15 de julho 2013.

Published

2015-06-15

How to Cite

SARAIVA, A. G. Public statistics communication challenges for citizenship empowerment of minorities. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 18, n. 1, p. 174–191, 2015. DOI: 10.5216/36116. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/36116. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Caderno Casadinho Procad UFG - UFRJ