Peasantry and family farming in two pictures: the angry landless and the happy family

Authors

  • Patrícia da Veiga Borges Programa de Pós-Graduação em Comunicação (ECO-POS). Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Brasil, Rio de Janeiro (RJ), Rio de Janeiro.

DOI:

https://doi.org/10.5216/35015

Keywords:

Emotions. Family Farming. Peasantry. Representation.

Abstract

This paper discusses nature of representation which can have the peasantry and the family farm, considering as main focus the use of emotions in the formulation of media statements. Takes as points of analysis two images: a photograph presented in a cover of Veja magazine, in 1998, and a drawing of 2014, stamped on the promotional seal of the International Year of Family Farming (AIAF). As part of theoretical reflection, makes an association between the terms "peasantry" and "family farm" and discusses the relationship between communication, emotions and power. In conclusion, argues that the portraits of the countryside can make explicit the contradictions that permeate brazilian agrarian question.

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Author Biography

Patrícia da Veiga Borges, Programa de Pós-Graduação em Comunicação (ECO-POS). Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Brasil, Rio de Janeiro (RJ), Rio de Janeiro.

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO-POS/UFRJ), mestra em Comunicação pela Universidade Federal de Goiás (UFG), vinculada à linha de pesquisa Mídia e Mediações Socioculturais e integrante do Laboratório de Estudos em Comunicação Comunitária (LECC/UFRJ) Rio de Janeiro, Rio de Janeiro (RJ), Brasil.

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Published

2015-06-15

How to Cite

BORGES, P. da V. Peasantry and family farming in two pictures: the angry landless and the happy family. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 18, n. 1, p. 157–173, 2015. DOI: 10.5216/35015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/35015. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Caderno Casadinho Procad UFG - UFRJ