Just hit! The radio and low-income consumers

Authors

  • Maria de Lourdes Bacha Universidade Presbiteriana Mackrenzie
  • Celso Figueiredo Neto Universidade Presbiteriana Mackenzie,

DOI:

https://doi.org/10.5216/c&i.v16i1.25082

Keywords:

Media consumption of radio. Low income consumer behavior. Communication.

Abstract

This article aims at analyzing the  media consumption of radio through the longitudinal results of empirical research conducted in Sao Paulo, Capital,  with  low-income population  (selected by  Brazil socioeconomic criterion of classification) in two phases (in 2006 with a  sample of 449 respondents and in 2011 with a sample of 420 respondents). The main reasons that justify this article are related to the participation of low-income population estimated at 78% of the total Brazilian population (BGN CETELEM, 2011) and also to the fact that radio is present in 100% of permanent households in Sao Paulo (IBGE, 2011). The theme is conceptually based on the influences of mass media on the consumer society (CANCLINI, 2008). The article begins with a brief review of the literature, followed by the analysis of the main results of the empirical research. The results indicate that the radio is the second leading media for this population (82% in 2006 and 77% in 2011), second only to TV. Radio is a good companion against loneliness and an excellent source of information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria de Lourdes Bacha, Universidade Presbiteriana Mackrenzie

 

Graduada em Administração de Empresas pela Universidade de São Paulo. Possui Pós-Doutorado, Doutorado e Mestrado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é Docente e pesquisadora no Centro de Comunicação e Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie, coordenadora de monitoria de psicologia. Na mesma Instituição atuou entre os anos de 2006 a 2008 como Coordenadora Didática de Planejamento, Marketing e Comércio Exterior no Centro de Ciências Sociais e Aplicadas. Orientou diversos Trabalhos de Conclusão de Cursos de Graduação e Mestrado, sendo também orientadora de Iniciação Cientifica. Profissional com vasta experiência e grande conhecimento na área de Pesquisa de Marketing, em Projetos Quantitativos e Qualitativos. Possui vários Livros e Artigos publicados. Coordenadora do Grupo Leituras de Peirce-CIEP Mackenzie.

 

 

Celso Figueiredo Neto, Universidade Presbiteriana Mackenzie,

Doutorado em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP, professor pesquisador da Universidade Presbiteriana Mackenzie, líder do grupo Pario de pesquisa, editor da revista Inovcom.

Published

2013-09-24

How to Cite

BACHA, M. de L.; FIGUEIREDO NETO, C. Just hit! The radio and low-income consumers. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 16, n. 1, p. 67–81, 2013. DOI: 10.5216/c&i.v16i1.25082. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/25082. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos