The Cultural Journalism and its links with the female journalism: culture among the latest fashion trends and literary criticism

Authors

  • Ana Carolina Rocha Pessôa Temer Universidade Federal de Goiás - UFG
  • Mônica Rodrigues Nunes Universidade Federal de Uberlândia - UFU

DOI:

https://doi.org/10.5216/c&i.v14i1.21505

Keywords:

Cultural Journalism. Female Journalism. Media Studies.

Abstract

Abstract

This essay presents a discussion on the evolution of what is known as "cultural journalism", the piece of different medias (newspapers, magazines, television and Internet), as well as its current role. It also sought to understand the bonds between cultural press and female press, or that which is aimed at the female public, whose proximity shown itself present in several branches, in different eras of Brazilian press.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Rocha Pessôa Temer, Universidade Federal de Goiás - UFG

Professora do Programa de Pós-graduação da Faculdade de Comunicação e Biblioteconomia – FACOMB, da Universidade Federal de Goiás. Doutora e mestre em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo, Especialista em Sociologia pela Universidade Federal de Uberlândia e Bacharel em jornalismo pela Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Diretora Regional da Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Coordenadora do GT Estudios de Periodismo da ALAIC – Assossiación Latinoamericana de Investigadores de La Comunicación. Autora dos livros Notícias & Serviços nos telejornais da Rede Globo. Editora Sotese, Rio de Janeiro, 2002; e Para Entender as Teorias da Comunicação, Edufu, 2009, e A televisão em busca da Interatividade, Casa das Musas, 2009

Mônica Rodrigues Nunes, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Jornalista. Mestre e Doutora em Comunicação Social pela Universidade Metodista de S. Paulo e docente do lato sensu em Jornalismo Cultural da mesma universidade. É autora de artigos sobre análises de objetos do jornalismo cultural entre eles: “O suplemento Literário de O Estado de S. Paulo e a cobertura do mercado editorial (1957-1964)” e “Livros no jornal – a Ilustrada e o mercado editorial” publicados no livro “Fusões: cinema, televisão, livro e jornal”, organizado por Antonio de Andrade e Sandra Reimão, Editora Metodista, 2007.

Published

2012-12-07

How to Cite

TEMER, A. C. R. P.; NUNES, M. R. The Cultural Journalism and its links with the female journalism: culture among the latest fashion trends and literary criticism. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 14, n. 1, p. 96–114, 2012. DOI: 10.5216/c&i.v14i1.21505. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/21505. Acesso em: 26 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos