Developing geographical competencies through voluntary participation in real field research: an interdisciplinary approach
DOI:
https://doi.org/10.5216/ag.v18i1.79024Abstract
This article addresses the impact of university student participation as volunteers in a socio-environmental research project, specifically on field trips. It highlights how this experience strengthens geographical and interdisciplinary competencies, promoting a greater understanding of the relationship between human activity and the environment, as well as a deeper environmental awareness. It was evident that the aspects that are taken into account or not in the research design have an impact on the interpretations that students make in the territory. Greater integration of students in interdisciplinary university research projects is suggested to improve the geographical training of future professionals taking into account an interdisciplinary approach from the research design. Likewise, the importance of teaching geography in contexts beyond specific subjects is emphasized as a key element for the development of geographical competencies in the citizenship and professional training of students.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores não serão remunerados pela publicação de trabalhos na Revista Ateliê Geográfico. Além disso, os conteúdos publicados são de inteira e exclusiva responsabilidade de seus autores, ainda que reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
- Autores têm permissão e são estimulados a divulgar seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).