Dance and choreopolitics of childhood
a practice of space control in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v10i2.79382Abstract
This article investigates the relationships of choreopolitics in educational practices focused on childhood, highlighting its role in controlling space in early childhood education. Initially, the concept of choreopolitics (Lepecki, 2011) and its relationship with the educational environment are presented, emphasizing the importance of working with space in dance in children's development. The reflection reveals examples of how space control is practiced, both in terms of the physical organization of the environment and the behavioral regulation of children. Therefore, mechanisms of social control in early childhood education are discussed, and reflections on possible alternatives to promote more inclusive and participatory spaces through dance are presented.
Downloads
References
ALVES, Nilda; BRANDÃO, Rebeca. Repetições e diferenças em cotidianos na/da/com a educação infantil. em Aberto, Brasília, v. 30, n. 100, p. 95-104, set./dez. 2017.
ANDRADE, Carolina Romano de. Dança para criança: uma proposta para o ensino de dança voltada para a educação infantil. Tese (Doutorado em Artes), - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2016.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Por amor & por força: rotinas na Educação Infantil. 2000. 283p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP, 2000.
BRAGA GOETTEMS, Milene; PRADO, Patrícia Dias. Processos criativos em dança na educação infantil e metodologias participativas de pesquisa com crianças. Debates em Educação, v. 13, n. 33, p. 312–332, 2021. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12622. Acesso em: 03 de abr. 2024.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. 42. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
GADELHA, Rosa Cristina Primo. Da dança fantasmata: caleidoscópio do corpo. Passagens - Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, v. 2, p. 1-7, 2011. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/passagens/article/view/1146/1101. Acesso em: 03 de abr. 2024.
GODOY, Kathya Maria Ayres de. O desafio em formar plateia para dança. In: GODOY, Kathya Maria Ayres de. (Org.). Experiências compartilhadas em dança: formação de plateia. v. 1. 1. ed. São Paulo: Instituto de Artes da Unesp, 2013. p. 73-76.
LEPECKI, André. Coreopolítica e coreopolícia. Ilha - Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 13, n. 1, 2, p. 041–060, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/2175-8034.2011v13n1-2p41. Acesso em: 03 de abr. 2024.
MACHADO, Marina Marcondes. A criança é performer. Educação & Realidade, Porto Alegre (UFRGS), v.35, n. 2, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/11444/9447. Acesso em: 03 de abr. 2024.
MACHADO, Marina Marcondes. Fenomenologia e Infância: o direito da criança a ser o que ela é. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 22, n. 49/1, p. 249–264, 2013. DOI: 10.29286/rep. v22i49/1.913. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/913. Acesso em: 15 maio. 2024.
MARQUES, Isabel A. Interações: crianças, dança e escola. São Paulo: Blucher, 2012.
MORAES, Juliana Martins Rodrigues de. O conceito de coreografia em transformação. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 34, p. 362-377, mar./abr. 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101342019362/9944. Acesso em: 03 de abr. 2024.
STRAZZACAPPA, Márcia. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cad. CEDES [online]. v. 21, n. 53, p. 69-83, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/jG6yTFZZPTB63fMDKbsmKKv/. Acesso em: 03 de abr. 2024.
VEIGA-NETO, Alfredo. Por que governar a infância? In: RESENDE, Haroldo de (Org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019, p. 49-56.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carolina Romano de Andrade, Julia Matias Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.
