Dance and choreopolitics of childhood

a practice of space control in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v10i2.79382

Abstract

This article investigates the relationships of choreopolitics in educational practices focused on childhood, highlighting its role in controlling space in early childhood education. Initially, the concept of choreopolitics (Lepecki, 2011) and its relationship with the educational environment are presented, emphasizing the importance of working with space in dance in children's development. The reflection reveals examples of how space control is practiced, both in terms of the physical organization of the environment and the behavioral regulation of children. Therefore, mechanisms of social control in early childhood education are discussed, and reflections on possible alternatives to promote more inclusive and participatory spaces through dance are presented.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Romano de Andrade, Universidade Estadual Paulista (UNESP), São Paulo, São Paulo, Brasil, carolina.romano@unesp.br

Dance artist, researcher, and educator, specializing in dance for children with extensive experience in teacher training for dance. Holds a Bachelor's degree and a teaching qualification in Dance, as well as a Master's degree in Arts from UNICAMP. Completed a Ph.D. in Arts from Unesp-SP. Conducted two post-doctoral research projects in Arts at UNESP and UFRN, focusing on curriculum for art/dance. Currently serves as a collaborating professor in the Professional Master's program in Arts at the Institute of Arts, Unesp/SP. Has conducted numerous teacher training courses in the education system and for artist educators. Co-authored, with Kathya Godoy, the book "Dance with Children: Proposals, Teaching, and Possibilities," published by Appris, and co-authored the book "Movements of Affection: Towards a Poetic and Danced Protocol for Returning to Classes." Additionally, co-authored the book "Dance, Child, and Curriculum: An Overview of Dance Teaching in Early Childhood Education in Rio Grande do Norte," in partnership with Marcílio de Souza Vieira. Has contributed chapters to books, scientific articles on dance and education, and authored educational books.

Julia Matias Silva, Universidade Estadual Paulista (UNESP), São Paulo, São Paulo, Brasil, julia-matias.silva@unesp.br

Mestre m Ensino de Artes - Prof-Artes/UNESP, graduada em Licenciatura em Dança na Universidade Federal do Rio de Janeiro, possui especialização em Educação Infantil pelo Centro Universitário SENAC. Atua como professora de Artes no município de São Bernardo do Campo no segmento da Educação Infantil.

References

ALVES, Nilda; BRANDÃO, Rebeca. Repetições e diferenças em cotidianos na/da/com a educação infantil. em Aberto, Brasília, v. 30, n. 100, p. 95-104, set./dez. 2017.

ANDRADE, Carolina Romano de. Dança para criança: uma proposta para o ensino de dança voltada para a educação infantil. Tese (Doutorado em Artes), - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2016.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Por amor & por força: rotinas na Educação Infantil. 2000. 283p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP, 2000.

BRAGA GOETTEMS, Milene; PRADO, Patrícia Dias. Processos criativos em dança na educação infantil e metodologias participativas de pesquisa com crianças. Debates em Educação, v. 13, n. 33, p. 312–332, 2021. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12622. Acesso em: 03 de abr. 2024.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. 42. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

GADELHA, Rosa Cristina Primo. Da dança fantasmata: caleidoscópio do corpo. Passagens - Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, v. 2, p. 1-7, 2011. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/passagens/article/view/1146/1101. Acesso em: 03 de abr. 2024.

GODOY, Kathya Maria Ayres de. O desafio em formar plateia para dança. In: GODOY, Kathya Maria Ayres de. (Org.). Experiências compartilhadas em dança: formação de plateia. v. 1. 1. ed. São Paulo: Instituto de Artes da Unesp, 2013. p. 73-76.

LEPECKI, André. Coreopolítica e coreopolícia. Ilha - Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 13, n. 1, 2, p. 041–060, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/2175-8034.2011v13n1-2p41. Acesso em: 03 de abr. 2024.

MACHADO, Marina Marcondes. A criança é performer. Educação & Realidade, Porto Alegre (UFRGS), v.35, n. 2, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/11444/9447. Acesso em: 03 de abr. 2024.

MACHADO, Marina Marcondes. Fenomenologia e Infância: o direito da criança a ser o que ela é. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 22, n. 49/1, p. 249–264, 2013. DOI: 10.29286/rep. v22i49/1.913. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/913. Acesso em: 15 maio. 2024.

MARQUES, Isabel A. Interações: crianças, dança e escola. São Paulo: Blucher, 2012.

MORAES, Juliana Martins Rodrigues de. O conceito de coreografia em transformação. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 34, p. 362-377, mar./abr. 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101342019362/9944. Acesso em: 03 de abr. 2024.

STRAZZACAPPA, Márcia. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cad. CEDES [online]. v. 21, n. 53, p. 69-83, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/jG6yTFZZPTB63fMDKbsmKKv/. Acesso em: 03 de abr. 2024.

VEIGA-NETO, Alfredo. Por que governar a infância? In: RESENDE, Haroldo de (Org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019, p. 49-56.

Published

2025-02-11

How to Cite

ROMANO DE ANDRADE, Carolina; MATIAS SILVA, Julia. Dance and choreopolitics of childhood: a practice of space control in early childhood education. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 10, n. 2, p. 211–234, 2025. DOI: 10.5216/ac.v10i2.79382. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/79382. Acesso em: 5 dec. 2025.