Children's playground integrated arts on the university scene
artes integradas na cena da universidade
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v10i2.79543Abstract
Abstract
This article is a critical and reflective experience report about the show: Children... or Our Invented Childhoods! (2012). The objective is to present and analyze one of the main works of the Coletivo Integrado de Artes Terreiro da Infância, approaching the method, methodology and poetic elements constitutive in the assembly process, such as: memory, image, imagination and the imaginary. From the direction notes and the logbooks of two of the actors and two of the actresses, we were able to recapturate the discussions presented here. We believe that exposing work to written appreciation is a way of collaborating with: new ways of creating drama for childhood; other ways of conceiving narratives for children and youth, and guiding the relevance of childhood learning and children in the teaching processes in scenic arts degrees, especially.
Keywords: Integrated Arts; Collective creation; Children; Childhood memories.
Downloads
References
BABUGEM, Eduardo Oliveira. Artes da cena e infância: reflexões críticas acerca da práxis com o teatro na educação infantil. 2022. 114 f. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2022.
BARBOSA, Ivone Garcia; GARCIA, Natássia. Teatro para a infância: uma experiência com a linguagem teatral na formação de professores da educação infantil. O Teatro Transcende, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 77–91, 2012. DOI: 10.7867/2236-6644.2012v17n1p77-91. Disponível em: https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/oteatrotranscende/article/view/31 23. Acesso em: 15 out. 2024.
BARROS, Manoel de. Exercícios de ser criança. Bordados de Antônia Zulma et.alli. sobre desenhos de Demóstenes Vargas. Rio de Janeiro. Salamandra. 1999.
_______. Memórias inventadas. As Infâncias de Manoel de Barros. São Paulo. Editora Planeta do Brasil. 2008.
_______. Entrevistas concedidas a Bosco Martins, Cláudia Trimarco e Douglas Diegues". Revista Caros Amigos - edição no 117 – 2008. Reproduzida em 13 novembro 2014.
BERGSON, Henri. Matéria e memória. Săo Paulo: Martins Fontes. 1990. (Original publicado em 1897)
BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução Sérgio Paulo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994.
BRECHT, Bertolt. Teatro Dialético. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 1967.
_______. Estudos sobre teatro. Tradução Fiama Pais Brandão. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.
CEZAR, Pedro & ADLER, Kátia (Produção). Só dez por cento é mentira: a desbiografia de Manoel de Barros. Documentário. 81 min. Colorido. Brasil. Artezanato Eletrônico. 2008.
CHAPLIN, Charles. O Garoto. Direção: Charles Chaplin. Produção: Charles Chaplin Productions. Estados Unidos. 1921. YouTube.
CROCHIK, Leon. Preconceito e inclusão. WebMosaica – Revista do Instituto Cultural Judaico Marc Chagall, v.3, n.1 (jan-jun), 2011.
DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Félix. Devir intenso, devir animal, devir imperceptível. In: DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Félix. Mil platôs. Rio de Janeiro: Ed. 34 Letras. 1997. (Original publicado em 1980). p. 11-113.
DESGRANGES, Flávio. A Pedagogia do espectador. São Paulo: Editora Hucitec. 2010.
ITAÚ SOCIAL. Seminário A Escrevivência de Conceição Evaristo: primeiro dia, 30 nov. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=bzwGCFEkEf4 Acesso em: 02 out. 2023.
JUNIOR, Norval Baitello. Podem as imagens devorar os corpos. Sala Preta, São Paulo, Brasil, v. 7, p. 77–82, 2007. DOI: 10.11606/issn.2238- 3867.v7i0p77-82. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57322.
KOUDELA, Ingrid Dormien. Um Vôo Brechtiniano: Teoria e prática da peça didática. São Paulo: Perspectiva; FAPESP, 1992.
LABAN, Rudolf. Domínio do movimento. Tradução: Anna Maria Barros De Vecchi e Maria Sílvia Mourão Netto. São Paulo: Summus, 1978.
OLIVEIRA, Natássia Duarte Garcia Leite de. Teatro dialético em terras estranhas: a (in)diferenciação entre sujeito e objeto na formação cultural. 2013. 277 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013.
OLIVEIRA, Roger Thomas Nero de. Aproximações entre o teatro comunitário e a educação escolar: uma experiência na EMEI Professora Vinovita Guimarães da Silva. Trabalho de Conclusão de mestrado. Programa de Pós- Graduação em Artes - Mestrado Profissional em Artes (Rede ProfArtes). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - IFG. Aparecida de Goiânia. 2023.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. Jogo de papéis: um olhar para as brincadeiras infantis. São Paulo: Cortez, 2011.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução para a língua portuguesa sob a direção de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira – São Paulo: Perspectiva, 2015.
PEREGRINO, Giselly dos Santos. Manoel de Barros e Walter Benjamin: Diálogos sobre a Infância. Revista Litteris – Literatura, número 5, julho de 2010.
_________. Infância, educação e Manoel de Barros. Curitiba: CRV. 2017.
ROCHA, Amabile. A invenção da infância. YouTube, publicado em 12 de outubro de 2020, 25:55min. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=h1WiZoQ6Sj8. Acesso em 14 de fevereiro de 2022.
RYNGAERT, Jean-Pierre. O jogo dramático no meio escolar. Coimbra: Centelha, 1981.
SLADE, Peter. O jogo dramático infantil. Tradução de Tatiana Belinky; direção de edição de Fanny Abramovich. São Paulo: Summus Editorial, 1978.
SILVA, Takaiúna Correia da. As dramaturgias comunitárias em uma atriz. 2021. 102 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2021.5573.
SILVA, Yasmin Carolina Ribeiro. A Saudade de José: uma experiência teatral e pedagógica com as crianças e os adolescentes da associação sócio-cultural cidade livre. Trabalho de Conclusão de Curso. Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás. Goiânia. 2016.
SILVA, Yasmin Carolina Ribeiro. In cena: teoria e prática teatral à luz de Vigotski. 2019. 111 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.
SPERBER, Suzi Frakl. Ficção e Razão: uma retomada das formas simples. São Paulo: Editora Hucitec: Aderaldo & Rothschild: FAPESP, 2009.
STANISLÁVSKI, Konstantin. A preparação do ator. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 1994.
____________. A criação de um papel. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 2004.
VALDEZ, Diane. O que teria na trouxa de Maria? Ilustrações de Alda Miriam Ribeiro. Goiânia: Cânone Editorial, 2016.
VIGANÓ, Suzana Schmidt. As regras do jogo: A Ação Sociocultural em Teatro e o Ideal Democrático. São Paulo: Hucitec, 2006.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico livro para professores. Tradução de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
Downloads
Published
Versions
- 2025-02-12 (2)
- 2025-02-11 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Natássia Duarte Garcia Leite de Oliveira, Yasmin Carolina Ribeiro Silva, Roger Thomas Nero de Oliveira, Takaiuna, Cleber Vieira dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.
