Batuque: A Cry of Resistance Gestures, Sounds, and Afro-Diasporic Identities in Brazil, Portugal, and Cape Verde
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v11i1.82455Abstract
This article investigates batuque within Brazilian and Portuguese contexts, aiming to understand its significance as a symbol of resistance and cultural identity. Using the human body as the central axis, the study explores the musical-choreographic, social, religious, and communicational dimensions found in Afro-Brazilian manifestations – such as Maculelê, Tambor de Crioula, Coco de Zambê, Samba de Roda, Jongo, Candomblé, Umbanda, and Capoeira – as well as the Cape Verdean tradition of Batuko, currently practiced in Portugal. The analysis draws on the concept of “Cultural Motrices” (Ligiéro, 2011), which emphasizes the presence of the singing-dancing-drumming triad; the organization of the performative space; the figure of the master; the simultaneity of ritual and play; the sacred space and trance. The research includes interviews with musicologist Jorge Castro Ribeiro (Portugal, 2023) and dancer-scholar Mestre Petchu (Portugal, 2021). The findings reveal that batuque, more than a rhythm or group dance, is a vital impulse rooted in the body; a way of life, a belief, a form of expression and communication; a source of inspiration and a symbolic weapon against prejudice and colonial domination. Ultimately, it emerges as a performative gesture of resistance and identity affirmation in contemporary contexts.
Downloads
References
ALUPECKA TENTADJU. Batuku. Disponível em: https://alupeckatentadju.blogspot.com/2008/08/batuku.html. Acesso em: 26 abr. 2025.
BATONI, Marcia. Ritual afro-brasileiro. [Fotografia]. Disponível em: https://br.pinterest.com/pin/2603712281320653/. Acesso em: 26 abr. 2025.
BOMBRIL, Edgar. Capoeira Angola Roda | Mestre Pernalonga Cantando. [S.l.]: YouTube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=v7pnwKFysKs. Acesso em: 10 jul. 2023.
CABO VERDE E MÚSICA. Batuku e Finason. Disponível em: https://caboverdeamusica.online/batuku-e-finason/. Acesso em: 26 abr. 2025.
CENTRO CULTURAL DE CABO VERDE. A História do Batuko. Lisboa: Facebook, 2020. Episódios 1-4. Disponível em:
Ep. 01: https://www.facebook.com/watch/?v=1433301766858382
Ep. 02: https://www.facebook.com/watch/?v=2729394877298033
Ep. 03: https://www.facebook.com/watch/?v=338142797361245
Ep. 04: https://www.facebook.com/watch/?v=330732538052342.
Acesso em: 7 fev. 2023.
CENTRO CULTURAL DE CABO VERDE. Dia Nacional do Batuko – Orquestra de Batukadeiras de Portugal, da AMCDP - Associação das Mulheres Cabo-verdianas na Diáspora em Portugal. Lisboa: Facebook, 2020. Disponível em: https://www.facebook.com/CCCV.PT/videos/252709867540420. Acesso em: 10 jul. 2023.
CENTRO CULTURAL VALE MARANHÃO. Apresentação Tambor de Crioula Manto de São Benedito – Projeto Pátio Aberto! São Luís: YouTube, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=sfK3FBtCYy4&t=1716s. Acesso em: 10 jul. 2023.
DICIONÁRIO INFOPÉDIA DA LÍNGUA PORTUGUESA. Batuque. Porto: Porto Editora, [s.d.]. Disponível em: https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/batuque. Acesso em: 29 jan. 2023.
DICIONÁRIO PRIBERAM DA LÍNGUA PORTUGUESA. Batuque. Lisboa: Priberam, 2008-2021. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/batuque. Acesso em: 29 jan. 2023.
INFOPÉDIA. Dicionário Infopédia da Língua Portuguesa. Porto: Porto Editora, 2021. Disponível em: https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/. Acesso em: 25 abr. 2025.
INSTITUTO BRINCANTE. Danças Brasileiras – Coco Zambê. São Paulo: Facebook, 2020. Disponível em: https://www.facebook.com/institutobrincante/videos/551140532197258. Acesso em: 10 jul. 2023.
INSTITUTO CULTURAL RAÍZES. III Encontro de Tradições Culturais das Comunidades de Floresta: Grupo Dandara Dança – o Maculelê. Comunidade da Barra do Juá, 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4szFBwjyuzw. Acesso em: 10 jul. 2023.
KATZ, Helena; GREINER, Christine. Por uma teoria do corpomídia ou a questão epistemológica do corpo. Colección Teoría de las Artes Escénicas – Archivo Virtual, 2005.
LABORATÓRIO DA IMAGEM DOCUMENTAL EM EDUCAÇÃO – LIDE UFF. Dança (Pontão de Cultura do Jongo). Niterói: YouTube, 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BSmWU7bmU-c. Acesso em: 10 jul. 2023.
LAMEU, Marcia. Mestre Bimba – Capoeira Regional. [S.l.]: YouTube, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=bYwikJAdyns. Acesso em: 10 jul. 2023.
LAMOUNIER, Slavisa. Digital Sock: estudo e desenvolvimento de instrumentos musicais digitais com ênfase em Interface Gestual, Análise do Movimento e Interatividade. 2020. Tese (Doutorado em Ciências e Tecnologia das Artes) – Universidade Católica Portuguesa, Porto, 2020.
LIGIÉRO, Zeca. Corpo a Corpo: estudo das performances brasileiras. Rio de Janeiro: Garamond, 2011.
LIGIÉRO, Zeca. O sagrado incorporado. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, 2020.
MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas do entendimento humano. Trad. Jonas Pereira dos Santos. São Paulo: Psy II, 1995.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Phénoménologie de la Perception. Paris: Gallimard, 1945. (Collection Bibliothèque des idées).
MESTRE PETCHU. Batuque em Angola. Entrevista concedida em 19 set. 2021. Lisboa, Portugal.
PRIBERAM. Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. Lisboa: Priberam, 2008-2021. Disponível em: https://www.priberam.pt/dlpo/. Acesso em: 25 abr. 2025.
RIBEIRO, Jorge Castro. Batuko. Entrevista concedida em 13 mar. 2023. Porto, Portugal.
RIBEIRO, Jorge Castro. Inquietação, memória e afirmação no batuque: música e dança cabo-verdiana em Portugal. Lisboa: Colibri, 2012.
ROMÃO, Tito Lívio Cruz. Sincretismo religioso como estratégia de sobrevivência transnacional e translacional: divindades africanas e santos católicos em tradução. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2018.
RUGENDAS, Johann Moritz. Batuque. 1835. Aquarela. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/obras/83554-batuque. Acesso em: 26 abr. 2025.
RUGENDAS, Johann Moritz. San Salvador, 1835 (detalhe). 1835. Pintura. Disponível em: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:San_Salvador,_1835,_by_Rugendas_(detail).jpg. Acesso em: 26 abr. 2025.
TV CULTURA. Candomblé: Retratos da Fé. São Paulo: YouTube, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=MCB8-rlKmDc. Acesso em: 10 jul. 2023.
TV CULTURA. Umbanda: Retratos da Fé. São Paulo: YouTube, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3Rc5Q1KRLh4. Acesso em: 10 jul. 2023.
Downloads
Published
Versions
- 2025-09-15 (3)
- 2025-09-13 (2)
- 2025-09-02 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Slavisa Lamounier

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.
