Drag Queer in.submissive
Contrasexuality in contemporary transperformance
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v10i2.81120Abstract
This article aims to identify aspects of submission and non-submission in the conception of the drag image in the queer universe, hence the term drag queer; and elucidate the construction of this art through the social imaginary. It begins with a study of drag art, guided by a brief history based on the text by Igor Amanajás. There is no intention of providing a general overview of drag history here. It also discusses how drag artists are subject to aesthetic and sociocultural influences and pressures, in addition to the vision of themselves and others in the process of their assembly. Finally, the concept of contrasexuality, by Paul Preciado, was used to suggest a way of discussing drag art.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? In: A Excessão e o Excesso: Agamben & Batallie. Outra Travessia, n. 5, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/12576.
ALMEIDA, Bruno Mattos de. Uma teoria queer entre Butler e Deleuze: uma trajetória entre conceitos, existências e a performance drag. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/239807/001142066. pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 nov. 2022.
AMANAJÁS, Igor. Drag Queen: um percurso histórico pela arte dos atores transformistas. Belas Artes. São Paulo, 2014. Disponível em: https://www.belasartes.br/wp-content/uploads/2023/05/drag-queen-um- percurso-historico-pela-artedos-atores-transformistas.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.
BARRETO, Rafaela Gomes Paes; LIMA, Aluísio Ferreira de; LIMA, Stephanie Caroline Ferreira de. Diferentes montações e performances de drag queens e pessoas gênero-dissidentes: mimese de um ideal feminino ou revolução de gênero?. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/352024571_Diferentes_montaco es_e_performances_de_drag_queens_e_pessoas_genero- dissidentes_mimese_de_um_ideal_feminino_ou_revolucao_de_genero_Differ ent_setups_and_performances_by_drag_queens_and_gender-dissiden. Acesso em: 20 jul. 2023.
COSTA FILHO, Francisco Carlos.; LOPES, Elisabeth Silva. Questões de Gênero e Mais Além: a interseccionalidade na Arte Drag. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 14, n. 3, p. e132185, 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbep/a/4gHjk7J8VMBvFqwLp7nvVfy/#.
FERREIRA, Glauco B. ‘Arte Queer’ no Brasil? Relações raciais e não-binarismos de gênero e sexualidades em expressões artísticas em contextos sociais. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 2, n. 27, 2016. Disponível em: dx.doi.org/10.5965/1414573102272016206.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: A vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal. 1988.
__________. Os Anormais. São Paulo: Martins Fontes. 2001.
GADELHA, Dilermando; MAIA, Yasmim; LIMA, Regina Lucia Alves de. Drag, glamour, filth: gênero e monstruosidade em Rupaul’s Drag Race e Dragula. Cadernos Pagu. 2021, n. 61. Disponível em: https://doi.org/10.1590/18094449202100610011. Acesso em 24 jun. 2023.
GOMES, Kevin Hacling Alves. Corpos indóceis: o dispositivo drag king como disruptivo do sistema sexo/gênero. In: AZEVEDO, Natanael Duarte de; MELO, Iran Ferreira de. Corpos dissidentes, corpos resistentes: do caos à lama. Campina Grande: Editora Realize, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/edicao/detalhes/e-book-iv-desfazendo- genero. Acesso em: 2 jun. 2023.
GROTTESCA. A arte drag queen para além dos padrões de feminilidade. Site Grafia Drag. 2022. Disponível em: https://www.ufrgs.br/grafiadrag/a- arte-drag-queen-para-alem-dos-padroes-de-feminilidade/. Acesso em 2 jul. 2023.
HENN, Ronaldo; MACHADO, Felipe Viero Kolinski; GONZATTI, Christian. Todos nascemos nus e o resto é drag: performatividade dos corpos construídos em sites de redes sociais. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação [online]. 2019, v. 42, n. 3, pp. 201-220. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1809-58442019310.
HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. Elefante. 2019.
LUZIO, Teresa. Performance e autobiografia: registar-se a si mesmo. Cadernos PAR, 8, 26–35. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.25766/yedj-f737. Acesso em: 20 nov. 2022.
MENDES, Stéfani Rosalem. Plasticidade Travesti: processos de pesquisa e criação em artes da cena. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Direção de Arte) - Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2024.
OLIVEIRA, Natássia Duarte Garcia Leite de. Teatro dialético em terras estranhas: a (in)diferenciação entre sujeito e objeto na formação cultural. 2013. 277 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013.
PAULA, Adriana de. A história de William Dorsey Swann, o ex-escravizado que se transformou na primeira drag queen da história dos Estados Unidos. Site Iconografia da História, 2020. Disponível em: https://iconografiadahistoria.com.br/2020/09/21/a-historia-de-william- dorsey-swann-o-ex-escravizado-que-se-transformou-na-primeira-drag- queen-da-historia-dos-estados-unidos/. Acesso em: 22 jul. 2023.
PRECIADO, Paul B. Eu sou o monstro que vos fala. Cadernos PET Filosofia, Curitiba, v.22, n.1, 2021 (2022), pp. 278-331. http://dx.doi.org/10.5380/petfilo.v22i1.88248.
________, Paul B. Manifesto Contrassexual: Práticas Subversivas de Identidade Sexual. São Paulo: n-1 edições, 2014.
SAMAIN, Etienne. Como pensam as imagens. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2012.
SILVA, Ana Carolina. CorPoéticas na cidade: reperformance do feminino no espaço urbano. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) - Universidade Federal de Goiás, 2022.
THÜRLER, Djalma; AZEVEDO, Armando. A arte é divina demais para ser normal: drag queers e políticas de subjetivação na cena transformista. Revista Crioula - Dissidências de Gênero e Sexualidade nas Literaturas de Língua Portuguesa, n° 24, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/crioula/article/download/162603/158687/3 87539. Acesso em: 15 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Otair Flôr da Silva Júnior, Natássia Duarte Garcia Leite de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.
