Clues for scenic tiles: elements of heritage as materiality in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v10i1.79614

Abstract

The work reported is the result of a Working Mission of the Capes Print Internationalization Program – UFBA carried out in 2022 in the city of Évora (PT) linked to the Center for Art History and Artistic Research (CHAIA) - UEVORA. The objective of this mission was to develop an artistic pedagogical action intensifying the encounter of different knowledge between Brazil and Portugal, considering their forms of subjectivation through the establishment of creative theatrical paths, involving public space, heritage, memory, affection and belonging. The methodological approach included action planning meetings with teachers and artists; field research, identification and preparatory visits to relevant tile heritage sites in Évora; heritage discovery route with children, teachers and artists from the 3rd and 4th years of the EB1 Cruz da Picada School; guidance of two dramatic improvisation sessions with children, around the theme; conception and execution of documentary and photographic exhibition. The results obtained are aimed at improving the training of teachers, educators in general and researchers in Performing Arts Pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Celida Salume Mendonça, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.

Possui graduação em Licenciatura em Artes Cênicas pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1990), mestrado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004), doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (2009) e pós-doutorado no Centro de História da Arte e Investigação Artística (CHAIA) da Universidade de Évora - Portugal. Atualmente cursando pós-doutorado no Centro de Artes (CEART) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Professora Associada III da Escola de Teatro, do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia e do Mestrado Profissional em Artes (ProfArtes), no qual é vice-coordenadora. Coordenou o subrojeto PIBID Teatro do Programa PIBID/UFBA (2014-2018) e coordena o Grupo CELULA (Centro Lúdico Laboratorial de Processos Criativos) Grupo de Ensino, Pesquisa e Extensão do Programa PIBIC/UFBA. É líder do G-PEC - Grupo de Pesquisa em Poéticas e Pedagogias da Encenação Contemporânea. Integra a equipa de investigação do Centro de História de Arte e Investigação Artística (CHAIA), Évora (PT). Em 2022 realizou Missão de Trabalho em Portugal (UEVORA) vinculada ao Projeto de Internacionalização Capes PrInt 2 - Memória em Rede: arte, cultura e sociedade. Atualmente desenvolve pesquisa de pós-doutoramento no CEART/UDESC em Florianópolis SC. Tem experiência na área de Artes, com ênfase no Ensino de Teatro, atuando principalmente nos seguintes temas: pedagogia do teatro, teatro na educação, formação de professores, dramaturgia, processos de criação, encenação e pesquisa.

References

CARERI, Francesco. Walkscapes: o caminhar como prática estética / Francesco Careri ; prefácio de Paola Berenstein Jacques ; [tradução Frederico Bonaldo]. -- 1. ed. -- São Paulo : Editora G. Gili, 2013.

MENDONÇA, Celida Salume. Corpo, Espaço e Materialidades: o professor de Teatro mediando a criação de um novo lugar. In: A busca do comum: Práticas artísticas para outros futuros possíveis. (Coord. Carla Cruz, Hugo Cruz, Isabel Bezelga, Miguel Falcão e Ramon Aguiar) Porto, PT. EIRPAC, 2019.

SAMAIN, Etienne. Antropologia de uma imagem “sem importância”. Ilha – Revista de Antropologia, Florianópolis, UFSC, v.5, n.1, p. 47-64, julho 2003.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Infância e cidade: restrições e possibilidades. Porto Alegre, v. 41, n. 2, p. 232-240, maio-ago. 2018.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. Tradução e revisão: Ingrid Dormien Koudela e Eduardo José de Almeida Amos. - São Paulo: Perspectiva, 2010. - (Estudos; 62 / dirigida por J. Guinsburg)

TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Trad. Lívia de Oliveira. São Paulo: DIFEL, 1983.

Published

2024-11-20

How to Cite

SALUME MENDONÇA, C. Clues for scenic tiles: elements of heritage as materiality in basic education. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 197–221, 2024. DOI: 10.5216/ac.v10i1.79614. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/79614. Acesso em: 24 nov. 2024.