For or with? Between childhoods: Insensata Cia de Teatro's trajectory towards the proposition of scenic contradictions.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v10i1.79510

Abstract

In dialogue with authors such as Maria Lúcia Pupo, Júlia Guimarães Mendes, and Nicolas Bourriaud, the creative processes of the Insensata theater company that, since 2015, have deepened in the understanding of the aesthetic experience as a possible provocateur of relationships are analyzed through his research on scenic counterdevices. In this way, it is proposed to use the term between, which aims to aggregate in itself the notions of for and with childhoods, also opening up to the possibility of the work of art as a place of conviviality, as suggested by relational aesthetics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Brenda Campos de Oliveira Freire, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brasil.

É artista da cena, pedagoga, curadora, professora e pesquisadora das artes entre infâncias. Mestre em Teatro pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto (PPGAC - UFOP) e doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGE - FaE - UFMG), investiga as artes entre infâncias por meio de sua pesquisa acadêmica, bem como da Insensata Cia de Teatro, grupo onde atua desde 2009.

References

BARROS, Manoel de. Exercícios de ser criança. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2021.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2017.

DELEUZE, Gilles. ¿Que és un dispositivo? In: Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1990, pp. 155-161.

MARTINS, Leda Maria. A cena em sombras. São Paulo: Perspectiva, 1995.

MENDES, Júlia Guimarães. Teatros do real, teatros do outro: os atores do cotidiano na cena contemporânea. São Paulo: USP, 2017.Acesso em 21 mar. 2024. Tese (Doutorado em Teatro) doi: https://doi.org/10.11606/T.27.2017.tde-31102017-145052

MOTA, Ana Elizabeth Japiá. A voz da criança no teatro infantil - a dramaturgia na berlinda. Recife: Sesc Pernambuco, 2023.

PUPO, Maria Lúcia Souza Barros. No reino da desigualdade. São Paulo: Perspectiva: FAPESP, 1991.

____________. Mediação artística, uma tessitura em processo. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 17, p. 113-121, set. 2011. ISSN 2358-6958. Acesso em: 31 mar. 2024. doi:https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102172011113/9534

RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Pólen, 2019.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

SÁNCHEZ, José A. (2010) Dramaturgia en el campo Expandido En VVAA. Repensar la dramaturgia. Errancia y transformación, CENDEAC-Centro Párraga, Murcia, 2011, p. 19 - 37. doi: https://labencrisis.files.wordpress.com/2013/07/repensar-texto-justificado-1-1.pdf

Published

2024-11-20

How to Cite

CAMPOS DE OLIVEIRA FREIRE, B. For or with? Between childhoods: Insensata Cia de Teatro’s trajectory towards the proposition of scenic contradictions. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 222–244, 2024. DOI: 10.5216/ac.v10i1.79510. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/79510. Acesso em: 23 nov. 2024.