Between processes and performances of children who create dances
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v10i1.79424Abstract
This article deals with dance creation processes with children who find themselves in a specific context to share their performances and ways of creating. Based on completed doctoral research, which investigated a specific process and dialogue with different ones, we seek to analyze to what extent the possibility of experience remains alive in different situations throughout the process, including presentation in scenic spaces. Furthermore, the occupation and modification of public cultural space by children and their dances, as producers of cultures and not just reproducers or consumers, is highlighted as an aesthetic statement and political action in favor of childhood.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Experiência e Pobreza. In: Magia e Técnica, Arte e Política - ensaios
sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas, I, 2ª ed., São Paulo: Brasiliense, 1994,
p. 114-119.
DAWSEY, John. 'Victor Turner e a antropologia da experiência". Cadernos de Campo.
FFLCH-USP, n. 13, p. 163-176, 2005.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
EMIA. Texto de abertura da exposição em comemoração dos dez anos do Encontro
Criança Criando Dança como parte da exposição EMIA escola de arte, casa de
crianças. Galeria Olido, SMC, Prefeitura de São Paulo, São Paulo, out. 2017.
FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: n-1 edições, 2013.
FRAGA, Andréa et al. (Orgs.). EMIA, escola de artes, casa de crianças: uma experiência
de 35 anos. São Paulo: SMC, (101), 2016.
GOBBI, Márcia Ap. Desenhar e ocupar: crianças na Mauá, Ipiranga e Prestes Maia. São
Paulo: Instituto de Estudos Avançados, USP, 2022.
LARROSA, Jorge B. Experiência e Alteridade em Educação. Revista Reflexão e Ação,
Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, jul./dez. 2011.
_____. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
MACHADO, Marina M. Espiralidades: arte, vida e presença na pequena infância. Currículo
sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 348-371, mai./ago. 2020.
_____. Merleau-Ponty e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010a.
_____. A criança é performer. Revista Educação & Realidade. Performance,
Performatividade e Educação. v. 35, n. 2, p. 115-137, mai./ago. 2010b. Disponível em:
https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/11444/9447. Acesso em 10/05/2024.
PRADO, Patrícia D. Educação Infantil: contrariando as idades. São Paulo: Képos, 2015.
[Digite aqui]
_____. Quer brincar comigo? Pesquisa, brincadeira e Educação Infantil. In: FARIA, Ana
Lúcia G.; DEMARTINI, Zeila de B.; PRADO, Patrícia D. (Orgs.). Por uma cultura da
infância: metodologias de pesquisa com crianças. 2a ed., Campinas: Autores Associados,
, p. 93- 111.
PRADO, Patrícia D.; OLIVEIRA, Alexandre M. Expressividades, performatividades e
infâncias: iniciação nas artes e territórios de experimentações. Anais ABRACE. v. 21, 2021.
ROCHA, Ana Cristina R. Memórias de Iniciação Artística e a Criação de Si. Tese
(Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas,
Campinas, 2017.
SARMENTO, Manuel J. Imaginário e Culturas da Infância. CEDIC, Centro de Estudos da
Criança, Universidade do Minho, 2003. Disponível em:
https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/educacao/article/view/6119. Acesso em 10/05/2024.
SCHECHNER, Richard. O que é performance? O percevejo. Revista de Teatro, Crítica e
Estética da UNIRIO, Rio de Janeiro, ano 11, n. 12, p. 25-50, 2003.
SILVA, Andréa Fraga da. Entre processos e performances de crianças criando dança:
arte, corporalidade e experiência na EMIA. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de
Educação, USP, São Paulo, 2023. Disponível em:
https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48135/tde-06042023-110556/pt-br.php .
Acesso em: 30/08/2024.
SILVA, Andréa Fraga da; PRADO, Patrícia D. “Fazia uma dança que nem sabia fazer”: arte,
docência e pesquisa com crianças. Linhas Críticas, [S. l.], v. 29, p. e50403, 2023.
Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50403. Acesso
em: 30/08/2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andrea Fraga da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.