Indigenous arts: pedagogical practices with children for reforestation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v10i1.79414

Abstract

This article, written in the form of a descriptive and critical report, seeks to share a set of experiences and actions developed in the practice of teaching indigenous arts and cultures. The field of investigation is the Escola Municipal de Ensino Fundamental e EJA Professora Noêmia Alves de Souza, located in the municipality of Conde/Paraíba. The theme of the pedagogical practices centered on a specific dialogue with the culture of the Tabajara people, with students from the sixth year of elementary school II as the focus group. The aim was to point out the importance of implementing pedagogical procedures and processes that explore indigenous issues from an anti-racist perspective in schools.

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Author Biographies

Cristina da Conceição Resende, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Brasil.

Indígena Tabajara. Mestra em Artes pelo Programa de Mestrado Profissional em Artes da Universidade Federal da Paraíba (Prof-Artes/UFPB). Pós-graduada em Metodologia do Ensino das Artes/UniBF. Graduada em Dança pela UFPB. Professora Efetiva da Rede Pública de Ensino do Município de Conde na Paraíba, integra o Grupo de Pesquisa Cena Preta - Quilombo (UFPB/CNPq). Em 2015, iniciou o seu processo de descoberta étnica e, desde então, tem pesquisado sobre a reorganização cultural de seu povo, bem como sobre os fazeres artísticos de povos indígenas como metodologia de ensino no componente curricular Arte.

Victor Hugo Neves de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Brasil.

Artista e Pesquisador das Artes da Cena. Professor do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal da Paraíba e do Mestrado Profissional em Artes/UFPB. Doutor em Ciências Sociais - UERJ (2016). Mestre em Ciência da Arte - UFF (2011) e Bacharel em Dança - UFRJ (2008). Cofundador do Fórum de Artistas Pretas e Pretos da Paraíba. Integra o Grupo de Trabalho O Afro nas Artes Cênicas: performances afrodiaspóricas em uma perspectiva de decolonização da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas (ABRACE). Lidera o Grupo de Pesquisa Cena Preta - Quilombo onde desenvolve investigações sobre o impacto das referencialidades hegemônicas na formação universitária em dança e coordena o projeto de extensão Coletivo de Dança Redemoinho/UFPB.

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Published

2024-11-20

How to Cite

RESENDE, C. da C.; OLIVEIRA, V. H. N. de. Indigenous arts: pedagogical practices with children for reforestation. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 38–60, 2024. DOI: 10.5216/ac.v10i1.79414. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/79414. Acesso em: 21 nov. 2024.