Body, imaginary and co-authorships between the arts, education and play
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v10i1.79390Abstract
This article reflects on the bodily and expressive dimensions in childhood, the result of doctoral research in Education that investigated the playful, aesthetic and artistic dimensions in educational processes of artistic initiation between artist educators and children at the Municipal School of Artistic Initiation (EMIA), in the city of São Paulo. Based on reflective poetic narratives, educational processes are considered using the fields of play studies, social studies of childhood, phenomenology of perception and the imaginary as an analytical basis. The aim is to broaden and deepen the epistemologies and methodologies of artistic initiation and research with children who, as producers of cultures, participate in educational action, conceiving poetics in co-authorship in art education processes.
Keywords: Children; Imaginary; Artistic initiation; Art and Education; EMIA;
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. São
Paulo: Martins Fontes, 1989.
BACHELARD, Gaston. A Terra e os devaneios da vontade: ensaio sobre a imaginação das
forças. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
BACHELARD, Gaston. A psicanálise do fogo. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos: ensaio sobre a imaginação do movimento. São
Paulo: Martins Fontes, 2001.
BACHELARD, Gaston. A Terra e os devaneios do repouso: ensaio sobre as imagens da
intimidade. 2. ed., São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BACHELARD, Gaston. A Terra e os devaneios da vontade: ensaio sobre a imaginação das
forças. 3. ed., São Paulo: Martins Fontes, 2008.
BACHELARD, Gaston. A Poética do devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da
cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BUFALO, Joseane Maria P. No espaço da creche, com o convívio das diferenças, emerge a
cultura infantil. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 14, p. 23-33, jun.,
CARMO, Paulo Sérgio do. Merleau-Ponty: uma introdução. São Paulo: EDUC, 2002.
CUNHA, Sandra Mara. O que as “Narrativas Poéticas” têm a nos dizer sobre o ensino de arte
para crianças na EMIA. In: SÃO PAULO. EMIA em Revista. Publicação da Escola
Municipal de Iniciação Artística de São Paulo. São Paulo: Secretaria de Cultura, 2014, p. 16-
DUARTE JUNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Tese
(Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas,
Campinas, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2000.197855.
Acesso em: 30 ago. 2024.
DURAND, Gilbert. A imaginação Simbólica. São Paulo: Cultrix, EDUSP, 1988.
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arqueologia
geral. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. São
Paulo: Paz e Terra, 1996.
FERNANDES, Florestan. As “trocinhas” do Bom Retiro. In: Folclore e mudança social na
cidade de São Paulo. São Paulo: Martins Fontes, 2004, p. 229-250.
FERREIRA-SANTOS, Marcos. Crepusculário: conferência sobre mitohermeneutica &
educação em euskadi. São Paulo: FEUSP, 2021.
FERREIRA-SANTOS, Marcos; ALMEIDA, Rogério de. Antropolíticas da educação. São
Paulo: FEUSP, 2019. Disponível em:
http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/view/318/279/1188. Acesso
em: 10 abr. 2024.
FERREIRA-SANTOS, Marcos; ALMEIDA, Rogério de. Aproximações ao imaginário:
bússola de investigação poética. São Paulo: FEUSP, 2020. Disponível em:
http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/453. Acesso em: 10 abr.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva,
LARROSA, Jorge B. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ. p.
-28, jan./abr., 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf.
Acesso em: 25 fev. 2024.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São
Paulo: EPU, 1986.
MACHADO, Marina M. Merleau-Ponty e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
MARCHI, Rita de Cássia. Pesquisa Etnográfica com crianças: participação, voz e ética.
Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 727-746, abr./jun. 2018. Disponível em:
https://doi.org/10.1590/2175-623668737. Acesso em: 23 ago. 2024.
MARTINS FILHO, Altino José; PRADO, Patrícia D. (Orgs.). Das pesquisas com crianças à
complexidade da infância. 2 ed., Campinas: Autores Associados, 2020.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Merleau-Ponty na Sorbonne: resumo de cursos: Filosofia e
Linguagem. Campinas: Papirus, 1990a.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Merleau-Ponty na Sorbonne: resumo de cursos:
Psicossociologia e Filosofia. Campinas: Papirus, 1990b.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Editora WMF
Martins Fontes, 2011.
OLIVEIRA, Alexandre M. de. Brincar, Imaginar, Criar: a iniciação artística com crianças e
a poética na educação. 2022. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação,
Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022. Disponível em:
https://doi.org/10.11606/T.48.2022.tde-18012023-124439. Acesso em: 23 jun. 2024.
PAULA, Bianca B. de. A Poeticidade Contida nas Linguagens Artísticas e Estéticas da
Educação Infantil: vamos escutar a cor dos passarinhos fazendo o verbo delirar? Dissertação
(Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo,
Disponível em: https://doi.org/10.11606/D.48.2020.tde-29092020-154243. Acesso em:
jun. 2024.
PESSOA, Fernando. Obra poética. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1999.
PIORSKI, Gandhy. Brinquedos do chão: a natureza, o imaginário e o brincar. São Paulo:
Peirópolis, 2016.
PRADO, Patrícia D. As crianças pequenininhas produzem cultura?: considerações sobre
educação e cultura infantil em creche. Pro-Posições, FE-UNICAMP, Campinas, v. 10, p. 110-
, 1999.
PRADO, Patrícia D. Quer brincar comigo? Pesquisa, brincadeira e Educação Infantil. In:
FARIA, Ana Lúcia G. de; DEMARTINI, Zeila de B.; PRADO, Patrícia D. (Orgs.). Por uma
cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. 3 ed., Campinas: Autores
Associados, 2009, p. 93-111.
PRADO, Patrícia D. Educação infantil: contrariando as idades. São Paulo: Képos, 2015a.
PRADO, Patrícia D. Por uma pedagogia da educação infantil de corpos inteiros. In: MELO,
José Carlos de; CHAHINI, Telma Helena C. (Orgs.). Reflexões & práticas na formação
continuada de professores na educação infantil. São Luis: EDUFMA, 2015b, p. 205-219.
PRADO, Patrícia. D.; OLIVEIRA, Alexandre M. de. Expressividades, performatividades e
infâncias: iniciação nas artes e territórios de experimentações. Anais do XI Congresso da
ABRACE, v. 21, dez. 2021.
PRADO, Patrícia D.; SOUZA, Cibele W. de. (Orgs.). Educação Infantil, diversidade e
Arte. São Paulo: Laços, 2017.
REZENDE, Antônio M. Apresentação. In: MERLEAU-PONTY, Maurice. Merleau-Ponty
na Sorbonne: resumo de cursos: Filosofia e Linguagem. Campinas: Papirus, 1990, p. 11-15.
SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância na encruzilhada da segunda
modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz
(Orgs.). Crianças e miúdos: Perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto:
ASA, p. 9-34, 2004. Disponível em: http://sgmd.nute.ufsc.br/content/especializacao-cultura-
digital/educacao- infantil/medias/files/culturas.pdf. Acesso em: 27 fev. 2024.
SARMENTO, Manuel Jacinto. O estudo de caso etnográfico em educação. In: ZAGO, Nadir.
et al. Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de
Janeiro: Lamparina, 2011, p. 137-179. Disponível em:
http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/36757/1/Etnografia.pdf. Acesso em: 23
mar. 2024.
SAURA, Soraia C. O imaginário do lazer e do lúdico anunciado em práticas espontâneas do
corpo brincante. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. São Paulo, 28 (1): 163-
, jan./mar., 2014. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/rbefe/a/KT3JS89J3dKdcB5wrmsrj7f/?format=pdf&lang=pt.
Acesso em: 20 mai. 2020.
SILVA, Andréa F. da. Entre processos e performances de crianças criando dança: arte,
corporalidade e experiência na EMIA. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de
Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023. Disponível em:
https://doi.org/10.11606/T.48.2023.tde-06042023-110556. Acesso em: 21 mai. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alexandre Medeiros de Oliveira, Patrícia Dias Prado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.