ONCE UPON A TIME, AGAIN: THE RETELLING OF FAIRY TALES THROUGH THE EYES OF CHILDREN IN AN ELEMENTARY SCHOOL CLASS, EARLY YEARS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v10i1.79356

Abstract

This study aimed to highlight the pedagogical potential of dramatization in the retelling of fairy tales by six-year-old children. Carried out in a municipal school in Milagres, Bahia, a qualitative methodology was adopted to investigate how this practice contributes to children's cognitive and creative development, promoting individual and collective expression in the educational environment. A ‘storytelling box’ was used as a teaching resource, allowing children to choose, recreate and dramatize the stories, interacting with the perspectives of their peers. It was concluded that dramatization facilitates the transduction of narratives into expressive performances, generating varied interpretations and enriching children's understanding of reality, at the same time that it stimulates creativity and the acquisition of new knowledge in a playful way.

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Author Biographies

Regina Lúcia Portela, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.

Doutoranda do Programa Multi- Institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento (UFBA-UNEB-IFBA-UEFS-LNCC, SENAI-CIMATEC). Possui mestrado e graduação em Artes Cênicas e Pedagogia (UFBA). Pesquisadora nas áreas da Performance, Narrativas e Esquizodrama. Participa do Grupo de Pesquisa REDPECT - Rede de Pesquisa em Conhecimento e Tecnologia (UFBA). Consultora em Arte, Educação Continuada, Educação a Distância e Desenvolvimento

Humano Holístico.

Érika Silva Chaves, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.

Doutoranda do Programa Multi- Institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento (UFBA-UNEB-IFBA-UEFS-LNCC, SENAI-CIMATEC). Mestra em Educação Superior pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade pela UFBA. Especialização em andamento na Universidade Católica de Santa Catarina em Saúde e Práticas Integrativas. Graduada em Fisioterapia pelo Centro Universitário da Bahia (FIB-2008). Experiência na área de Fisioterapia Dermato Funcional e Saúde da Mulher. Pesquisadora Bolsista Capes de 2018-2020, atualmente bolsista Fapesb 2021.

Urânia Auxiliadora Santos Maia de Oliveira, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia na área de Teatro-Educação (2007), mestre em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (2002), graduada em Licenciatura em Teatro pela Universidade Federal da Bahia (1998). Atualmente é Professora Associada 4, da Universidade Federal da Bahia, Coordenadora Geral e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Difusão do Conhecimento (PPGDC). É Professora Associada II da Universidade Federal da Bahia.

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Published

2024-11-20

How to Cite

PORTELA, R. L.; SILVA CHAVES, Érika; AUXILIADORA SANTOS MAIA DE OLIVEIRA, U. ONCE UPON A TIME, AGAIN: THE RETELLING OF FAIRY TALES THROUGH THE EYES OF CHILDREN IN AN ELEMENTARY SCHOOL CLASS, EARLY YEARS. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 152–166, 2024. DOI: 10.5216/ac.v10i1.79356. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/79356. Acesso em: 21 nov. 2024.