ONCE UPON A TIME, AGAIN: THE RETELLING OF FAIRY TALES THROUGH THE EYES OF CHILDREN IN AN ELEMENTARY SCHOOL CLASS, EARLY YEARS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v10i1.79356Abstract
This study aimed to highlight the pedagogical potential of dramatization in the retelling of fairy tales by six-year-old children. Carried out in a municipal school in Milagres, Bahia, a qualitative methodology was adopted to investigate how this practice contributes to children's cognitive and creative development, promoting individual and collective expression in the educational environment. A ‘storytelling box’ was used as a teaching resource, allowing children to choose, recreate and dramatize the stories, interacting with the perspectives of their peers. It was concluded that dramatization facilitates the transduction of narratives into expressive performances, generating varied interpretations and enriching children's understanding of reality, at the same time that it stimulates creativity and the acquisition of new knowledge in a playful way.
Downloads
References
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. 5a ed. São
Paulo; Scipione, 2006.
BELINTANE, C. Leitura e alfabetização no Brasil: uma busca para além da polarização. Educação e Pesquisa, maio-agosto, v.32, n.02. São Paulo, 2006.
BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. 16.ed. Rio de Janeiro:Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 66. ed. rev. São Paulo: Paz&Terra, 2020.
FRÓES BURNHAM.T. Análise cognitiva reconhecendo o antes irreconhecido. In: FRÓES BURNHAM, T e coletivo de autores. Análise cognitiva e espaços multirreferenciais de aprendizagem: currículo, educação à distância e gestão/difusão do conhecimento. Salvador: EDUFBa, 2012. p.59-76.
HUIZINGA, Johan . Homo Ludens: O jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2000.
KISHIMOTO, Tisuko Morchida. Jogos infantis: o jogo, a criança e a educação. Petrópolis: RJ: Vozes, 1993.
KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos teatrais. São Paulo: Perspectiva. 1998.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Ludicidade e Atividades lúdicas uma abordagem a partir da experiência interna. Salvador: Disponível em . Acesso em: 25 de abr. 2024.
SANTOS, Luiz Carlos dos. DRAMATIZAÇÃO: uma possível técnica no processo ensino-aprendizagem. In: - Revista Gestão Universitária. Belo Horizonte, 2013. Disponível em: https://www.udemo.org.br/2013/Leituras/Leituras13_0054_DRAMATIZA% C3%87%C3%83O.html acesso em 21 de abril de 2024.
SIMONDON, G. A individuação à luz das noções de forma e de informação. Tradução de Luiz B. L. Orlandi e Cláudia M. R. Martins. São Paulo: Editora 34, 2020.
VIGOTSKY, Lev Semenovitch. O desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo:Martins Fontes, 1999.
VYGOTSKY, L.S. Pensamento e linguagem. Trad. M. Resende, Lisboa, Antídoto, 1979.
VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. Trad. José Cipolla Neto et alii. São Paulo, Livraria Martins Fontes, 1984.
RIBEIRO, Magda Carina Dias. Os Contos de Fadas e a Dimensão dos Valores – o bem e o mal e suas representações simbólicas. PORTO, 2015. Disponível em: http://repositorio.aee.edu.br/bitstream/aee/18162/1/TC2%20Milena.pdf Acesso em: 25 de abril de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Regina Lúcia Portela, Érika Silva Chaves, Urânia Auxiliadora Santos Maia de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.