The Bear that wasn't: collective writing and the use of tools developed by Cia. Luna Lunara
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v10i1.76911Abstract
This article seeks to understand possible spaces of individuality within a context of collective dramaturgical creation. Therefore, the experience of producing the text O Urso que não era, written by four students of the Performing Arts course at Unicamp and freely inspired by the homonymous book by Frank Tashlin (1913-1972), will be analyzed. During the process of creating the work, three tools developed by Cia. Luna Lunera (2001-), from Belo Horizonte: Affective Essay, Direction Week and Creation Observatory.
Downloads
References
ABREU, Luís Alberto de. Processo colaborativo: relato e reflexão sobre uma
experiência de criação. Cadernos da ELT, v. 1, n. 1, p. 1-10, 2003.
ARY, Rafael. Dramaturgia colaborativa: procedimentos de criação e formação. 2015. Tese (Doutorado em Artes da Cena). Instituto de Artes. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2008.
BALL, David. Para trás e para frente: um guia para leitura de peças teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2005.
BELUSI, Soraya. O processual na cena contemporânea: práticas de criação e poéticas teatrais que enfatizam o percurso e a experiência da Cia. Luna Lunera na gênese de "Prazer". 2014. Dissertação (Mestrado em Arte e Tecnologia da Imagem). Escola de Belas Artes. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2014.
CAMPOS, Cláudia de Arruda. Zumbi, Tiradentes. São Paulo: Perspectiva, 1998.
COSTA, Iná Camargo. A hora do teatro épico no Brasil. 1. ed. - São Paulo: Graal, 1996.
FISCHER, Stela. O processo colaborativo e experiências de companhias teatrais brasileiras. São Paulo: Hucitec, 2010.
FRANCELINO, Elton. Companhia Luna Lunera e "Aqueles dois": rizoma e polifonia. 2012. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária e Crítica da Cultura). Programa de Mestrado em Letras. Universidade Federal de São João del-Rei. São João del-Rei, 2012.
HELLER, Eva. A psicologia das cores. São Paulo: Gustavo Gili, 2012.
LIMA, Tatiana. Em busca (e à espreita) de uma pedagogia para o ator.
Caderno de registro MACU, v. 10, p. 32, 2017.
LISPECTOR, Clarice. Discurso de Inauguração. In.: A legião estrangeira. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
NEIVA, Sara Mello. O teatro paulista do estudante nas origens do nacional popular. 2016. Dissertação (Mestrado em Teoria e Prática do Teatro) - Escola de Comunicações e Artes - ECA, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
NEVES, João das. A análise do texto teatral. Rio de Janeiro: Inacen, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marco Antonio Pedra da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.