Ritualized Body
Gestures extended across the world
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v8i2.74308Abstract
There are many artistic experiences that bring theater closer to ritual. What are the consequences of this approach for the body of the people involved? The purpose of this article is to reflect on the ritualized body in ritual theater practices and in Candomblé Angola, wich are part of a set of interviews carried out at Nzó Atim Kayango ua Mukongo, located in the city of Juatuba in Minas Gerais, Brazil.
Downloads
References
ADEOFE, Leke. Personal Identity in African Metaphysics. In: BROWN, Lee (ed.) African Philosophy. New and Traditional Perspectives. New York: Oxford UP, 2004, p. 69-86.
ALMEIDA, Saulo V. O teatro e o Sagrado: imagem, transe e ritual. 2021. 122 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.
ELIADE, Mircea. Mefistófeles e o andrógino: comportamentos religiosos e os valores espirituais não europeus. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
GROTOWSKI, Jerzy. Para um teatro pobre. Brasília: Teatro Caleidoscópio e Editora Dulcina, 2011.
GROTOWSKI, Jerzy. Performer. Revista Performatus, Inhumas, ano 3, n. 14, jul. 2015.
HAMPATE BÂ, Amadou. La notion de personne en Afrique Noire. In: DIETERLEN, Germaine (ed.). La notion de personne en Afrique Noire. Paris: CNRS, 1981, p. 181-192.
PEIRANO, Mariza. O dito e o feito: ensaio de antropologia dos rituais. Rio de Janeiro: Relume Dumará: Núcleo de Antropologia da Política/UFRJ, 2002.
RUFINO, Luiz. Exu e a pedagogia das encruzilhadas. 2017. 231 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
SEGALEN, Martine. Ritos e rituais contemporâneos. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2002.
TURNER, Victor. Dramas, campos e metáforas: ação simbólica na sociedade humana. Niterói: Eduff, 2017.
Entrevistas
MARTINS, Roberta Damásio. Entrevista I. [out. 2021]. Entrevistador: Saulo Vinícius Almeida. Nova Lima (MG), 2021. 1 arquivo .mp4 (31m 38s). Entrevista concedida para o projeto Corpo, Ações e Campos de Invisibilidades em Rituais Brasileiros: da incorporação ao êxtase.
OTÁVIO, Caio Luís. Entrevista I. [mar. 2022]. Entrevistador: Saulo Vinícius Almeida. Nova Lima (MG), 2022. 1 arquivo .mp4 (32m 04s). Entrevista concedida para o projeto Corpo, Ações e Campos de Invisibilidades em Rituais Brasileiros: da incorporação ao êxtase.
SANTOS, Washington Luís. Entrevista I. [out. 2021]. Entrevistador: Saulo Vinícius Almeida. Nova Lima (MG), 2021. 1 arquivo .mp4 (47m 17s). Entrevista concedida para o projeto Corpo, Ações e Campos de Invisibilidades em Rituais Brasileiros: da incorporação ao êxtase.
SESSÉMEANDÊ, Paixão. Entrevista I. [mar. 2022]. Entrevistador: XXXXXX. Nova Lima (MG), 2022. 1 arquivo .mp4 (1h 09m 23s). Entrevista concedida para o projeto Corpo, Ações e Campos de Invisibilidades em Rituais Brasileiros: da incorporação ao êxtase.
Filmes
LIBORIO. Direção: Nino Martínez Sosa. Produção de Fernando Santos Díaz e Nino Martínez Sosa. República Dominicana: Guasábara Cine, Basié Guanábana Macuto e Quenepa Producciones, 2021. (99 min.)
TASTE. Direção: Le Bao. Produção de Lai Weijie, Thi Phuong Thao Dong e Van Thanh Le. Vietnã: Wild Bunch International, 2021. (97 min.)
THE DESERTED. Direção: Tsai Ming-Liang. Produção de Claude Wang. Taiwan: Homegreen Films, 2017. (137 min.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Saulo Vinícius Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.