Dramaturgical thinking as a key to decentralizing choreographic creation from the dance studio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v7i1.68645

Abstract

Contemporary dance's diverse poetics has been allowing the development of wide range of investigations about the creative process of this aesthetic practice. Among them lies a questioning about the embodied activities carried out by the dancers that aim to train or prepare the body for the creation process. This paper belongs to this universe that examines the practices that are beyond the technical and creative work centralised within the dance studio. Through the creation of a contemporary dance solo, this paper describes and analyses the activities of performer training and poetic sensitivity developed by the performer in her daily practices, and how they influenced the dramaturgy of the creation. We concluded that the choreography was created through a dramaturgical thinking of organising the intensities and energies generated in the performers' embodied practices. In this way, the discussion developed throughout this paper, associated to the thinking of Behrndt (2016), Scialom e Fabrini (2019), Gouveia (2012), Ostrower (2014) e Louppe (2012) intends to support the decentralisation of the creative process from the dance studio to include the daily routines of the artist-creator as part of the practice of creating a performance, evidencing the procedures used to do so.

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Author Biographies

Melina Scialom, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, Brasil.

Melina Scialom é performer, dramaturga e pesquisadora da dança. Atualmente é pesquisadora visitande do PPGAC UFBA (bolsa Capes-Print). É pós-doutora pelo PPG Artes da Cena, UNICAMP, foi professora colaboradora do Departamento de Artes Cênicas, UNICAMP, pesquisadora visitante na Universidade de Utrecht, Holanda (2017/18) e Concordia, Canadá (2020). Doutora em Dança (Universidade de Roehampton, Londres), Especialista em Estudos Coreológicos (Trinity Laban, Londres), Mestre em Artes Cênicas (UFBA), Bacharel e Licenciada em Dança (UNICAMP). É fundadora e diretora artística do núcleo de dança Maya-Lila que desde 2005 se dedica à criação em dança mesclando com as linguagens do circo, artes visuais, live-art, e tecnologias digitais. Sua recente pesquisa está sobre a prática da dramaturgia na dança sob o viés do bailarino, ator e performer Concomitantemente vem trabalhando com dramaturgia de espetáculos de dança e teatro físico e preparação corporal para dançarinos, atores e músicos. Melina é autora do livro Laban Plural (Summus, 2017).

Isabela Berto Tescarollo, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, Brasil.

Performer, pesquisadora da dança e instrutora de Yoga, formada no Bacharelado em Dança pela UNICAMP (2020). Foi bolsista de Iniciação Científica pelo CNPq com orientação da Profa.Dra. Holly Elizabeth Cavrell (2017) e pela FAPESP (processo 2018/13636- 4) sob orientação das professoras doutoras Melina Scialom e Verônica Fabrini (2019). Atuou como intérprete no grupo Meandros de dança contemporânea da Faculdade de Educação Física da UNICAMP de 2017 a 2019. Em 2020, desenvolveu o projeto “corpo, quase, casa”, contemplado pelo Edital Aluno-Artista (SAE/PRG-UNICAMP) e foi contemplada pelo prêmio FUNARTE Respirarte 2020 com a videodança “may 2020”.

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Published

2021-07-29

How to Cite

SCIALOM, M.; BERTO TESCAROLLO, I. Dramaturgical thinking as a key to decentralizing choreographic creation from the dance studio. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 7, n. 1, p. 253–279, 2021. DOI: 10.5216/ac.v7i1.68645. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/68645. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Eixo 3: Dramaturgias