THE FEET UNDERSTAND
O filme ABCDEFG, de Russell Dumas (1994)
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v6i2.66726Abstract
ABCDEFG (1994) do coreógrafo, bailarino e realizador Russell Dumas é um filme de um dueto dançado. Este filme é pensado aqui como um projecto de corporalidade autónomo. Uma exposição sobre particularidades na obra de Russell Dumas determinantes para a realização do filme em causa, a saber — a do trabalho do bailarino; a da interacção dos bailarinos e dos bailarinos com o coreógrafo; e a da relação entre o dueto desempenhado e a realização do filme —, permite uma análise sobre a especificidade própria da relação que o observador pode estabelecer com o objecto/acontecimento ABCDEFG (1994).
Pretende-se detectar zonas de indeterminação e indiscernabilidade que permitem, no fluxo de inferências de cada percepção, situarmo-nos num território de experimentação da permanente e plástica reconstrução do espaço topológico do corpo.
Downloads
References
Filme
ABCDEFG. Direcção e coreografia: Russell Dumas. Bailarinos: Jo McKendry e Nick Sabel. Realização: Roman Baska. Edição: Reva Childs. Austrália: Dance Exchange, Australian Film Comission e SBS Television, 1994 [DVD]
Versão online intitulada Trailer, disponível em: https://vimeo.com/220117806. Acesso em: 16, Nov, 2020.
REFERÊNCIAS
DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Mille Plateaux: Capitalisme et Schizophrénie 2. Paris: Les éditions de Minuit, 1980.
DELEUZE, Gilles. O que é a Filosofia? trad. por Barahona, Margarida. e Guerreiro, António. Lisboa: Editorial Presença, 1992.
DEMPSTER, Elizabeth. Dancing the body: Interview with Russell Dumas (1989). Contact Quarterly, Northampton, 19, 1, p. 45-57, Winter/Spring 1994.
DOBBELS, Daniel e RABANT, Claude. The Missing Gesture: an Interview with Hubert Godard (1994). Writings on Dance, Melbourne, 15, p. 38-47, Winter 1996.
Gardner, Sally. Dancing with Russell Dumas. Writings on Dance, Melbourne, 21, p.63-66, Summer 2001.
Gardner, Sally. Dancing Together: The Choreographer and the Dancer in Modern Dance. Melbourne: Monash University, 2004. Dissertação de Doutoramento.
GIL, José. Imaginar a Imaginação. In: (s/ed.). Do Mundo da Imaginação à imaginação do Mundo. Lisboa: Fim de Século, 1999. p. 53-74.
— La Danse, le Corps, l’Inconscient. Terrain [online], 35. (s/ed). (s/l): Setembro 2000. p. 57-74. Disponível em: http://journals.openedition.org/terrain/1075. Acesso em: 18 Out., 2007.
— Movimento Total: O Corpo e a Dança. Lisboa: Relógio d’Água, 2001.
— Abrir o Corpo. In: FONSECA, Tania Mara Galli e ENGELMAN, Selda (org.). Corpo, Arte e Clínica. Porto Alegre: Ed.UFRGS, 2004. (s/p).
— A Imagem-Nua e as Pequenas Percepções: Estética e Metafenomenologia. Lisboa: Relógio d’Água, 2005.
Lepecki, André. Still: On the Vibratile Microscopy of Dance. In: BRANDSTETTER, Gabriele e VÖLCKERS, Hortensia (eds.). ReMembering the Body. Ostfildern-Ruit: Hatje Cantz Publishers, 2000. p. 334-366.
— Exhausting Dance: Performance and the Politics of Movement. Nova Iorque: Routledge, 2006.
Lingis, Alphonso. (s/t). In: Dumas, Russell (ed.). ...And Yet. Sydney: Dance Exchange Inc., 1995. p. 11-14.
— Sensation: Intelligibility in Sensibility. Nova Iorque: Humanity Books, 1996.
MANNING, Erin. Politics of Touch: Sense, Movement, Sovereignty. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2007.
Massumi, Brian. Like a Thought. In: Massumi, Brian (ed.). A Shock to Thought: Expression after Deleuze and Guatari. Londres: Routledge, 2002. p. xiii-xxxix.
Nelson, Lisa. The Sensation Is the Image: It's What Dancing Is To Me. Writings on Dance, Melbourne, 14, p. 5-16, 1995/96.
SCHILDER, Paul. L'Image du Corps: Étude des Forces Constructives de la Psyché. trad. do inglês por Gantheret, F. e Truffert, P. (1ª ed. 1950). Paris: Gallimard, 1968.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.