The Serious World and the Clowns
Humor, Fun, Distraction and Vital Laughter
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v5i2.59947Abstract
ABSTRACT
This manuscript addresses meanings of the clown's figure and scenic art, in comic tensioning and creative game with the serious world. For this, we bring to this reflection the extemporaneous forces of poetic types of the genealogy of clownery (jugllers, buffoons, jesters, etc.) and the Nietzschean criticism of the moral values and human types that inflict weight and gravity to existence. With this, we question what can the clown do – recognized in their universal character as fool, idiot, vagabond, misfit, unreasonable, animalistic, miserable, vile, marginal – with their scenic and humorous art in the contemporaneity, facing the horrors and serious tragedies of existence?
Keywords: clowns; humor; laughter; existence; resistance
Downloads
References
BOLOGNESI, Mário Fernando. Palhaços. São Paulo: UNESP, 2003.
BRANDÃO, Junito de Souza. Mitologia grega. Petrópolis: Vozes, 2001. v. 2.
DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo: cinema 2. São Paulo: Brasiliense, 1990.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Lisboa: Relogio D'Agua, 2004.
DORNELES, Juliana. O palhaço na morada do fora de lugar. In: Alegrar, nº 3, 2006 - ISSN: 1808-5148. Disponível em: <www.alegrar.com.br>. Acesso em 10 de janeiro de 2018.
______. Pelo vigor do palhaço. 2009. 116 f. Tese (Doutorado em Psicologia Clínica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC). São Paulo, 2009.
FABBRI, Jacques; SALLÉE, André. Clowns et farceurs. Paris: Bordas, 1982.
FELLINI, Federico. Fellini por Fellini. Porto Alegre: L&PM, 1986.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio da língua portuguesa. 5ª ed. Curitiba: Positivo, 2010.
GAULIER, Philippe. La Torturadora y Tres obras de teatro. Paris: Éditions Filmiko, 2009.
NIETZSCHE, Friedrich. A Gaia Ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
______. Além do bem e do mal: prelúdio a uma filosofia do futuro. São Paulo: Companhia das Letras, 2005a.
______. Assim falou Zaratustra. Tradução de Mário Silva – 14ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005b.
______. Aurora. Tradução: Antônio Carlos Braga. São Paulo: Editora Scala, 2007.
OLENDZKI, Luciane. A dupla cômica de palhaços: parceria de jogo, operação de funções e princípios da arte clownesca. In: Revista Arte da Cena “Comicidade e Palhaçaria”, v.2, n.3, dezembro 2016. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/artce/article/view/ 43899/22492>. Acesso em 21 de julho de 2019.
______. O trágico alegre e a afirmação da vida na poética do palhaço: exercícios e composições clownescas. 2019. 413f. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019.
ROMAGNOLLI, Luciana. Domínios da incompetência: crítica do espetáculo “Exceções à Gravidade”, de Avner Eisenberg, ano de 2015. Disponível em: <http://www.horizontedacena.com/domínios-da-incompetencia/>. Acesso em 24 de janeiro de 2018.
SHAKESPEARE, William. O Rei Lear. Tradução de Millôr Fernandes. Porto Alegre: L&PM, 2007.
SLAVUTZKY, Abrão. A piada e a sua relação com o inconsciente. Disponível em: <http://www.oocities.org/hotsprings/villa/3170/Slavutzky.htm>. Acesso em 17 de janeiro de 2018.
SOUZA, Cláudia Funchal Valente. A improvisação cômica e algumas possibilidades contemporâneas de palhaçaria. In: Anais da V Reunião Científica de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2009.
TOWSEN, John H. Clowns. New York: Hawthorn Books, 1976.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.