The Serious World and the Clowns

Humor, Fun, Distraction and Vital Laughter

Authors

  • Luciane Campos Olendzki UNICAMP - Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v5i2.59947

Abstract

ABSTRACT

 

This manuscript addresses meanings of the clown's figure and scenic art, in comic tensioning and creative game with the serious world. For this, we bring to this reflection the extemporaneous forces of poetic types of the genealogy of clownery (jugllers, buffoons, jesters, etc.) and the Nietzschean criticism of the moral values and human types that inflict weight and gravity to existence. With this, we question what can the clown do – recognized in their universal character as fool, idiot, vagabond, misfit, unreasonable, animalistic, miserable, vile, marginal – with their scenic and humorous art in the contemporaneity, facing the horrors and serious tragedies of existence? 

 Keywords: clowns; humor; laughter; existence; resistance

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciane Campos Olendzki, UNICAMP - Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena

Atriz, palhaça, diretora e professora de teatro.

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. DRUMMOND, Carlos. “Canto ao homem do povo Charlie Chaplin”. In: A rosa do povo. Rio de Janeiro: Record, 2003.

BOLOGNESI, Mário Fernando. Palhaços. São Paulo: UNESP, 2003.

BRANDÃO, Junito de Souza. Mitologia grega. Petrópolis: Vozes, 2001. v. 2.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo: cinema 2. São Paulo: Brasiliense, 1990.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Lisboa: Relogio D'Agua, 2004.

DORNELES, Juliana. O palhaço na morada do fora de lugar. In: Alegrar, nº 3, 2006 - ISSN: 1808-5148. Disponível em: <www.alegrar.com.br>. Acesso em 10 de janeiro de 2018.

______. Pelo vigor do palhaço. 2009. 116 f. Tese (Doutorado em Psicologia Clínica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC). São Paulo, 2009.

FABBRI, Jacques; SALLÉE, André. Clowns et farceurs. Paris: Bordas, 1982.

FELLINI, Federico. Fellini por Fellini. Porto Alegre: L&PM, 1986.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio da língua portuguesa. 5ª ed. Curitiba: Positivo, 2010.

GAULIER, Philippe. La Torturadora y Tres obras de teatro. Paris: Éditions Filmiko, 2009.

NIETZSCHE, Friedrich. A Gaia Ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

______. Além do bem e do mal: prelúdio a uma filosofia do futuro. São Paulo: Companhia das Letras, 2005a.

______. Assim falou Zaratustra. Tradução de Mário Silva – 14ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005b.

______. Aurora. Tradução: Antônio Carlos Braga. São Paulo: Editora Scala, 2007.

OLENDZKI, Luciane. A dupla cômica de palhaços: parceria de jogo, operação de funções e princípios da arte clownesca. In: Revista Arte da Cena “Comicidade e Palhaçaria”, v.2, n.3, dezembro 2016. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/artce/article/view/ 43899/22492>. Acesso em 21 de julho de 2019.

______. O trágico alegre e a afirmação da vida na poética do palhaço: exercícios e composições clownescas. 2019. 413f. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019.

ROMAGNOLLI, Luciana. Domínios da incompetência: crítica do espetáculo “Exceções à Gravidade”, de Avner Eisenberg, ano de 2015. Disponível em: <http://www.horizontedacena.com/domínios-da-incompetencia/>. Acesso em 24 de janeiro de 2018.

SHAKESPEARE, William. O Rei Lear. Tradução de Millôr Fernandes. Porto Alegre: L&PM, 2007.

SLAVUTZKY, Abrão. A piada e a sua relação com o inconsciente. Disponível em: <http://www.oocities.org/hotsprings/villa/3170/Slavutzky.htm>. Acesso em 17 de janeiro de 2018.

SOUZA, Cláudia Funchal Valente. A improvisação cômica e algumas possibilidades contemporâneas de palhaçaria. In: Anais da V Reunião Científica de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2009.

TOWSEN, John H. Clowns. New York: Hawthorn Books, 1976.

Published

2019-12-27

How to Cite

OLENDZKI, L. C. The Serious World and the Clowns: Humor, Fun, Distraction and Vital Laughter. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 5, n. 2, 2019. DOI: 10.5216/ac.v5i2.59947. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/59947. Acesso em: 16 aug. 2024.