To Exercise the View, to Manage Negotiations... and what else?
A Reflexion on the Role of the Director
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v5i2.56010Abstract
O artigo apresenta uma reflexão sobre a função da encenadora, articulando estudos teóricos e investigação empírica. São apresentadas características e competências técnicas vinculadas a essa função, problematizando as atribuições tradicionalmente vinculadas ao fazer da encenadora. Através da análise de práticas e procedimentos criativos vivenciados no percurso formativo da futura artista-professora, princípios do trabalho da encenadora são apresentados.
Downloads
References
BALL, David. Para trás e para frente: um guia para leitura de peças teatrais. São Paulo: Perspectiva, 1983.
BERSELLI, Marcia; SOLDERA, Natália; CORÁ, Carina. Os Quintais de Porto Alegre: uma experiência de jogo entre as funções de ator e espectador. Aspas. São Paulo, v.6, n. 1, 2016, p. 73-86.
BOGART, Anne. A preparação do diretor: sete ensaios sobre arte e teatro. [tradução de Anna Viana]. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
CALDEIRA, Solange. A construção poética de Pina Bausch. Revista Poiésis. Niterói, n. 16, dez. 2010, p. 118-131.
DUBATTI, Jorge. Cartografia teatral: introducción al Teatro Comparado. Buenos Aires: Atuel, 2008.
MARTINS, Iassanã. Todas Nós: práticas de intimidade e atuação cênica. 2017. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
MUNDIM, Ana Carolina; MEYER, Sandra; WEBER, Suzi. A composição em tempo real como estratégia inventiva. Revista Cena. UFRGS, v. 13, 2013.
SOLDERA, Natália. O diretor-facilitador e a concepção do processo criativo. Lamparina, v. 02, n. 07, 2015, p. 101-110.
TORRES, Walter Lima. O que é direção teatral. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas. Florianópolis, v. 1, n. 09, 2007, p. 111-121.
TORRES, Walter Lima. Os diferentes processos de encenação e as diferentes acepções do encenador. Repertório: Teatro & Dança. Salvador, Ano 12, Número 13, 2009, p. 34-47.
WORTH, L.; POYNOR, H. Anna Halprin. London: Routledge, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.