O CORPO BANDEIRA - SUJEITO FEMININO, OBJETO DE ARTE
DOI:
https://doi.org/10.5216/ac.v3i1.46634Keywords:
Feminismo. Bandeira. Corpo. Reivindicação.Abstract
Este artigo faz um apanhado histórico sobre o movimento feminista para apresentar o conceito de “corpo bandeira”, a partir das manifestações feministas que utilizam o corpo da mulher como sujeito e objeto de reivindicação. Defende que as manifestações feministas em passeatas são performances que ajudam a construir a história a partir de perspectivas pessoais e coletivas das mulheres. O artigo discute ainda a importância das novas mídias sociais para a renovação do movimento feminista, pelo uso das plataformas de rede para propagar ideias e experiências de mulheres que decidem expor suas histórias como manifesto. Apresenta, portanto a nova onda feminista, o “Feminismo Pop”.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 3ª edição. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.
FELDENKRAIS, Moshe. Consciência pelo movimento. Tradução de Daisy A. C. Souza. São Paulo: Summus, 1977.
GOMES, Carla; SORJ, Bila. Corpo, geração e identidade: A marcha das vadias no Brasil. Soc. estado. vol.29 no.2 Brasília May/Aug. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010269922014000200007&script=sci_arttext#back1> Acesso em: 07 de mar. 2015.
MERLEAU-PONTY, Maurice. A fenomenologia da percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
RANCIÉRE, Jacques. A partilha do sensível. Tradução de Monica Costa Neto. 2º edição. São Paulo: EXO experimental org, 2009.
SCHECHNER, Richard; LÍGIERO, Zeca (org.). Performance e antropologia de Richard Schechner. Tradução de Augusto Rodrigues da Silva Junior. 1º edição. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Art on Stage Journal uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI).
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1) Authors retain the copyright and grant the Art on Stage Journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution Non Commercial License.
2) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this Journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that the reference to the place of publication is cited, that is, the electronic address / reference of Art on Stage Journal.
4) The authors of the works published in the Art on Stage are expressly responsible for their content.
5) Authors will not be paid for publication of works in the Art on Stage Journal.