Music and Scene

Authors

  • Rogério de Oliveira Sobreira Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3229-7438
  • Anselmo Guerra de Almeida Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

Keywords:

Soundtrack, Music, Scene, Theatre, Cinema.

Abstract

Soundtrack is often quoted as  a fundamental aspect to synthesize concepts and metaphors on a scene even in the most different areas of dramatic representation . The study of the relationship between them must be understood. This article aims to structure and guide this research object grouping theories and references on the subject, systematizing and developing concepts projections about the relationship between music and dramatic art and also its origins on theatre. Theoretical considerations were based on authors such as Michel Chion, Claudia Gorbman, Ney Carrasco. It is observed in this study that the soundtrack, over the years, interacted in a less descriptive way and acted in a more subconscious way, fused to the scene, where the sound is no longer perceived as a being apart.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério de Oliveira Sobreira, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

Rogério de Oliveira Sobreira possui graduação em Direção de Arte, pela Universidade Federal de Goiás (2010) e atualmente cursa o mestrado em Música, pela mesma instituição. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Composição Musical, atuando principalmente nos seguintes temas: Composição Musical, música computacional, direção de arte e trilha sonora.

Anselmo Guerra de Almeida, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

Possui graduação em Composição e Regência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1986), mestrado em Ciência da Computação pela Universidade de Brasília (1992) e doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997). Foi pesquisador visitante no CRCA - Center for Research in computing and The Arts da Universidade da Califórnia San Diego (1995/6)Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Goiás. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Música Computacional, atuando principalmente nos seguintes temas: composição musical, música computacional, música eletroacústica, música contemporânea. Foi coordenador do Mestrado em Música da UFG por três mandatos e é vice-presidente da Sociedade Brasileira de Música Eletroacústica - SBME.

References

CARRASCO, C. R. Trilha Musical: Música e Articulação Fílmica. São Paulo: monografia de Mestrado apresentada a ECA – USP, 1993.

CHION, Michael. Audio-Vision – Sound on Screen. New York: Columbia University Press, 1994.

GORBMAN, Claudia. Unheard Melodies: Narrative Film Music. London: Indiana University Press, 1987.

NIETZCHE, Friedrich Willhelm, O Nascimento da tragédia ou Helenismo e Pessimismo. Tradução de J. Guinsburd. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

SOUSA, Elizabete Marques Jesus de. A Técnica do Leitmotiv em Der Ring des Nibulungen. de Richard Wagner e em Budeenbrooks de Thomas Mann. Lisboa: Faculdade de Lisboa, 1999.

Berlioz - Symphonie fantastique Mariss Jansons conducts, Proms 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=yK6iAxe0oEc acessado dia 29/03/2015

Published

2015-03-31

How to Cite

SOBREIRA, R. de O.; DE ALMEIDA, A. G. Music and Scene. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 1, n. 2, p. 51–66, 2015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/34769. Acesso em: 22 nov. 2024.