A meeting between the via negativa and the descontruction process of the character on the preparation of actor-dancer of Movère group

Authors

  • Carolina de Pinho Barroso Magalhães

Keywords:

Physical theater, via negativa, deconstruction of the character, preparation of the actor-dancer.

Abstract

This article consists in the research of the main theories that underlie the practice of Movère Group, that were developed of the director and researcher  Adilson Siqueira, teacher of Universidade Federal de São João del Rei, establishing a dialogue between them and the via negativa, described by Jerzy Grotowski. Starting of those concepts was realized a experience report of my contributions to the preparation of actor-dancers for the spectacle "Tú não te moves de ti”, through elements of corporal practices for contribute for the theoretical proposal of the group as well to their contexts and demands. Through this study we observed the fusion of elements of theater and dance for holding a spectacle of physical theater, as well as the confluence between theory and practice in the preparation of the actor-dancer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina de Pinho Barroso Magalhães

Graduada em Terapia Ocupacional. Desenvolve trabalhos e pesquisas em Dança Contemporânea, Teatro Físico, Butoh e Performance. Pesquisadora do Grupo Transdisciplinar de Artes, Cultura e Sustentabilidade, da Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ), tendo como foco o teatro físico, a dança, a preparação corporal e a performance. Criadora e professora de dança.

References

BURNIER, Luís Otávio. A arte de ator: da técnica à representação. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2001.

FLASZEN, Ludwik; BARBA, Eugênio; POLLASTRELLI, Carla; MOLINARI, Renata. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969. São Paulo: Perspectiva: SESC SP; Pontedera, IT: Fondazione Pontedera Teatro, 2007.

GROTOWSKI, Jerzi. “O que foi.” GROTOWSKI, Jerzi. “Teatro e Ritual.” FLASZEN, Ludwik; BARBA, Eugênio; POLLASTRELLI, Carla; MOLINARI, Renata. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969. São Paulo: Perspectiva: SESC SP; Pontedera, IT: Fondazione Pontedera Teatro, 2007.

LABAN, Rudolf von; ULLMANN, Lisa. Domínio do movimento. 5. Ed. São Paulo: Summus, 1978.

LIMA, Carla Andréa Silva; MENCARELLI, Fernando Antonio. Corpo, pulsão e vazio: uma poética da corporeidade. 2012. 269f. Belo Horizonte, MG. Tese (doutorado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Belas Artes.

MOVÈRE. <http://www.arteesustentabilidade. com/pesquisas-e-acoes> Acesso em: 26 de novembro de 2013.

RICHARDS, Thomas. Trabajar com Grotoski sobre las acciones físicas. Barcelona: Alba, 2005.

ROMANO, Lucia. O teatro do corpo manifesto: teatro físico. São Paulo. Perspectiva: FAPESP, 2005.

SCHECHNER, Richard. “Treinamento Intercultural”. BARBA, Eugênio; SAVARESE, Nicola. A arte secreta do ator: dicionário de antropologia teatral. São Paulo: Hucitec; Campinas, SP: UNICAMP, 1995.

SIQUEIRA, Adilson Roberto; SILVA, João Batista Freire da. A personagem desconstruida: argumentos para uma arte cênica não-logocêntrica. Campinas, SP, 2005. Tese (doutorado) Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas.

SIQUEIRA, Adilson Roberto; SILVA, Eusébio Lobo da. Busca e retomada : um processo de treinamento para a construção da personagem pelo ator-dançarino. Campinas, SP, 2000. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadural de Campinas, Instituto de Artes.

TRAVI, Maria Tereza Furtado. A dança da mente : Pina Bausch e psicanálise. Porto Alegre : EDIPUCRS, 2011.

Published

2014-09-05

How to Cite

MAGALHÃES, C. de P. B. A meeting between the via negativa and the descontruction process of the character on the preparation of actor-dancer of Movère group. Art on Stage Journal, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 61–69, 2014. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/29010. Acesso em: 17 jul. 2024.