Self Writing
understanding the world through the beauty of poetic verses and reverses
DOI:
https://doi.org/10.5216/teri.v14i1.78905Keywords:
Art, Geography, Self Writing, Literature, PoetryAbstract
"Escrevivência" is a term coined by the writer Conceição Evaristo to describe the experience of life and writing her resistance and resilience in the face of adversities. This term was employed in this work to showcase the self-writing process. In this context, the aim of this article was to demonstrate the importance of integrating literature, art, and their relationship with contemporary geography, drawing from the author's experiences and its applicability in school geography education. Therefore, the methodology adopted was autobiography, developed through experiences with poetry and with the intention of understanding the poetic genre. Consequently, the workshop “Literature through Geography: Poetry Atelier” was organized at the XXII Geography Week at UFMT - Contemporary Geography in the Face of Local Challenges and Global Perspectives. This included the use of manual techniques such as poetry embroidery and the presentation of dolls representing poets from the metropolitan area of the Cuiabá River Valley and its surroundings in the state of Mato Grosso. As a result, there was greater participant engagement in creating their own poems, as well as a recognition of the need to address geographic narratives, art, and poetry as ways to stimulate reading and writing habits among students
Downloads
References
ALVES, J. H. P. A abordagem do poema. Roteiro de um desencontro. In: DIONÍSIO, Â. P.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). O livro didático de Português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001. p. 62-74.
BORRE, L. Bordando afetos na formação docente. Conceição da Feira: Andarilha Edições, 2020. 210 p.
BRANDÃO, S. I. D. Bordar o poema, conquistar identidade - um estudo dos lenços de amor como sinal de afirmação feminina. Dissertação realizada no âmbito do Mestrado em Estudos Literários, Culturais e Interartes, Ramo de Estudos Comparatistas e Relações Interculturais, Faculdade de Letras da Universidade do Porto-Porto, 2022.
CARBONI, F.; MAESTRI, M. A Linguagem Escravizada- Língua, história, poder e luta de Classe- São Paulo, Ed. Expressão Popular, 2003
CAVALCANTI, L. M. D. Música e poesia em Manuel Bandeira. Estação Literária, [S. l.], v. 3, p. 30 - 45, 2009. https://doi.org/10.5433/el.2009v3.e25216.
CHAVEIRO, E. F. A dimensão literária da geografia e a dimensão política da literatura: a mesma face de uma reflexão múltipla. Revista da ANPEGE. v. 16. nº. 31, p. 169 – 182. https://doi.org/10.5418/ra2020.v16i31.11427.
CHAVEIRO, E. F. Dizibilidades Literárias: A Dramaticidade da existência nos espaços contemporâneos. In: Geograficidade | v.5, n.1, 2015. https://doi.org/10.22409/geograficidade2015.51.a12917.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F.M. Pesquisa Narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. 2. ed. rev. Tradução Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia, MG: EDUFU, 2015.
CUNHA, T. Mulheres, Identidades e Territorios: as experiências e conhecimento delas. In: FERREIRA, W. A. A.; GRANDO, B. S; PEREIRA; L. C.P.; CUNHA, T. Mulheres e Identidades: Epistemologias do sul: Mulheres Territórios e identidades. Curitiba: CRV, 2019.
DA SILVA, H. M.; DA SILVA, J. M. Escrita de si e memória: a narrativa como testemunho de vidas. Tabuleiro de Letras, v. 12, n. 2, p. 82-91, 2018.
DUARTE, C. L.; NUNES, I. R. Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. 1. ed. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020. ISBN 978-65-992547-0-3
EVARISTO, Conceição. A escrevivência e seus subtextos. Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo, v. 1, p. 26-46, 2020.
HAESBAERT, R. Desterritorialização: entre as redes e os aglomerados de exclusão. In: CASTRO, I. E. DE; GOMES, P. C. DA C.; CORRÊA, R. L. Geografia: conceitos e temas. 15. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012. p. 165-2005.
MARTINS, M. H. O que é Leitura 19ª edição Coleção Primeiro Passos São Paulo Editora Brasiliense, 2000.
MONTEIRO, F. M. de A. Entre Experiências e Saberes: Narrativas de Professoras em Exercício nos anos iniciais. Revista do centro de ciências da educação. Volume 38, n. 2–p. 01–21, abr./jun.2020–Florianópolis
OLIVEIRA, U. F. de. Cartografias Ontológicas de Educadoras do Campo da Região do Bico do Papagaio -TO [manuscrito]: O desvelar do Ser-Estar da mulher na formação docente em Educação do Campo (Tese doutorado) Goiânia - 2020.
OSTETTO, L. E. Entre a prosa e a poesia: fazeres, saberes e conhecimento na educação infantil. In: PILLOTTO, S.S. D.(org.). Linguagens da arte na infância– 2. ed. atual. – Joinville, SC: Univille, 2020.
PORTO-GONÇALVES, C. W. De saberes e de territórios: diversidade e emancipação a partir da experiência Latino-Americano. GEOgraphia, 8(16). 2010. https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2006.v8i16.a13521.
QUINTANA, Mário. Para viver com poesia. Globo Livros, 1994.
SANTOS, L.C.; SILVA, G.M.O.; FONTES, T.G.N.T. A literatura como recurso no ensino de geografia: 7° ano do ensino fundamental. In: TRINDADE, G.A.; MOREIRA, G.L.; ROCHA, L.B.; RANGEL, M.C.; CHIAPETTI, R.J.N. Geografia e ensino: dimensões teóricas e práticas para a sala de aula [online]. Ilhéus: Editus, 2017, pp. 251-264. ISBN: 978-85-7455-526-3. https://doi.org/10.7476/9788574555263.0016.
VARGAS, M. P. Personagem e Poesia. Revista USP, São Paulo, n.50, p. 266-280, junho/agosto 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Euzemar Fátima Lopes Siqueira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.