Complexity Sciences and Indigenous Thought

concepts and philosophical principles for eco-centered education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/teri.v15i1.82292

Keywords:

Philosophy of Education, Complexity Sciences, Amerindian Thought, Ecology of the Ideas

Abstract

Scientists from various fields of knowledge, philosophers, environmental activists, indigenous leaders, among others, have been warning about the depredation of Earth's biodiversity caused by human beings, compromising not only their existence, but also the life of this system. As has been warned by thinkers in the sciences of complexity for some decades now, establishing a dialogue between the various areas of specialization in science and embracing knowledge originating from ancestral peoples and cultures, in a transdisciplinary manner, constitute fundamental reserves for thinking about and transforming the current world and projecting future possibilities. This article is the result of an ongoing research project at a federal public university through which, through a broad literature review, we have investigated concepts, ideas, notions and propositions of thinkers in the sciences of complexity articulated with Amerindian thought, overcoming dichotomies considered as hegemonic between human beings and nature, human sciences and natural sciences, scientific knowledge and traditional knowledge, scientific culture and humanistic culture. This article explains this effort to “ecologize ideas” for the exercise of philosophy in the direction of an eco-centered education nourished by the reform of thought, which implies a non-pragmatic but paradigmatic change in education, as proposed by Morin (2003), thus raising reflections that expand awareness among adults, young people and children of our role in the Earth's biotic community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablo Silva Quezado de Oliveira, Universidade Federal Fluminense, Angra dos Reis, Rio de Janeiro, Brasil, pabloquezado@id.uff.br

Graduando em Pedagogia pelo Instituto de Educação de Angra dos Reis da Universidade Federal Fluminense. Pesquisador com bolsa de iniciação científica pela Pró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação da UFF (PROPPI).

Silmara Lídia Marton, Universidade Federal Fluminense, Angra dos Reis, Rio de Janeiro, Brasil, silmaramarton@id.uff.br

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Pós-doutorado em Filosofia da Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Professora Associada do Instituto de Educação de Angra dos Reis da UFF.

References

ALMEIDA, Maria da Conceição de. (2008). Ecologia da Ciência, ética da diversidade e educação transdisciplinar. Revista Desenvolvimento e Meio Ambiente, Editora UFPR, n. 18, p. 105-113, jul/dez-2008. https://doi.org/10.5380/dma.v18i0.13429.

ALMEIDA, Maria da Conceição de. Para uma Epistemologia da Complexidade: em torno das ideias de Edgar Morin. Organização de Carlos Aldemir Farias. Natal-RN: Caravela Selo Cultural, 2021. 106 p.

BOFF, Leonardo. Ecologia, Mundialização, Espiritualidade. Rio de Janeiro: Editora Record, 2008. 240 p.

BOFF, Leonardo. Educação Eco-centrada. Correio Popular. 2013. Disponível em: https://correio.rac.com.br/educac-o-eco-centrada-1.936041. Acesso em: 20 jan. 2025.

CAPRA, Fritjof. et al. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006. 312 p.

CAPRA, Fritjof. O Ponto de Mutação: A Ciência, a Sociedade e a Cultura Emergente. 25. ed. São Paulo: Cultrix, 1982. 447 p.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Revista Mana, 2(2). p. 115-144, 1996. https://doi.org/10.1590/S0104-93131996000200005.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. O Perspectivismo Ameríndio ou a Natureza em Pessoa. Revista Ciência e Ambiente. 31. p. 123-132, julho/dezembro de 2005. Disponível em: https://cienciaeambiente.com.br/shared-files/2205/?123-132.pdf. Acesso em: 20 jan. 2025.

KRENAK, Ailton. A Vida não é Útil. Organização de Rita Carelli. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2020. 128 p.

KRENAK, Ailton. Partículas Particulares - Ailton Krenak e Eduardo Viveiros de Castro – Conversa na Rede. In: Selvagem Ciclo de Estudos sobre a Vida, 2023, Rio de Janeiro, 16 ago. 2023. Vídeo (45 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=wp5NlnNE4BI. Acesso em: 20 jan. 2025.

MATURANA, Humberto. Cognição, Ciência e Vida Cotidiana. Organização e tradução de Cristina Magro e Victor Paredes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001. 203 p.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003. 128 p.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo, 3ª Ed. Porto Alegre: Sulina, 2007. 120 p.

NOBRE, Antônio Donato. Antonio Donato Nobre no Selvagem ciclo 2019. In: Selvagem Ciclo de Estudos sobre a Vida, 2019, Rio de Janeiro, 12-15 nov. 2019. Vídeo (28 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Nhom_vWVFos. Acesso em: 20 jan. 2025.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Discurso sobre as Ciências na Transição para a uma Ciência Pós-Moderna. Revista Estudos Avançados. Instituto de Estudos Avançados da USP, São Paulo, p. 46-71, 1988. https://doi.org/10.1590/S0103-40141988000200007.

Published

2025-07-09

How to Cite

OLIVEIRA, Pablo Silva Quezado de; MARTON, Silmara Lídia. Complexity Sciences and Indigenous Thought: concepts and philosophical principles for eco-centered education. Revista Terceiro Incluído, Goiânia, v. 15, n. 1, p. e15119, 2025. DOI: 10.5216/teri.v15i1.82292. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teri/article/view/82292. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos