The song as a source for history
For an apprehension of the sensible
Keywords:
History and Music, Song, Historical SourcesAbstract
The objective of this article is to discuss how the proposal for empirical analysis of songs, as an analytical tool, allows historians to uncover a sensitive dimension of musical compositions. This approach, which follows the studies of Luiz Tatit (2003, 2012), points out that the sensitive dimension contributes to the listener's aesthetic experience, as well as to the reception of this type of production. Since this aspect often goes unnoticed in historical studies on popular songs and/or Brazilian music, this text also addresses the change undertaken in the way musical objects began to be treated as a source of research, starting in the 1980s. In this sense, the path chosen for this endeavor starts with a general analysis of the song Consideração, featured in the show O Importante É Que A Nossa Emoção Sobreviva. This show, performed in 1975 at the Teatro da Universidade Católica de São Paulo, was performed by musicians Eduardo Gudin and Paulo César Pinheiro and by musician Márcia. This study reveals interdisciplinary opportunities from the new epistemology.
References
AGAMBEN, Giorgio. Signatura rerum: sobre o método. Tradução de Andrea Santurbano e Patrícia Peterle. 1. Ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
ASSIS, Ana Cláudia. BARBEITAS, Flávio. LANA, Jonas. CARDOSO FILHO, Marcos Edson. Música e história: desafios da prática interdisciplinar. In.: BURDASZ, Rogério (Org.). Pesquisa em música no Brasil: métodos, domínios, perspectivas. Goiânia: ANPPOM, 2009.
BARROS, José D’Assunção. História e música: considerações sobre suas possibilidades de interação. História & Perspectivas, Uberlândia (58); 25-39, jan./jun. 2018.
DIDI-HUBERMAN, Georges, 1953. O que vemos, o que nos olha. prefácio de Stéphane Huchet; tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2010 (2° Edição). 264 p. (Coleção TRANS).
GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Tradução de Vera Mello Joscelyne. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2017.
MOLINA, Sérgio. Música de montagem: a composição de música popular no pós-1967. 1. Ed. São Paulo: É Realizações, 2017.
MORAES, José Geraldo Vinci de. História e música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 20, n° 39, 2000, p. 203-221.
NAPOLITANO, Marcos. História e música popular: um papa de leituras e questões. Revista de História,nº 157 (2° semestre de 2007), p. 153-171.
NAPOLITANO, Marcos. Fontes audiovisuais: a história depois do papel. In.: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes Históricas – 3. Ed., 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2015.
NAPOLITANO, Marcos. História & Música: história cultural da música popular.3. Ed. ver.; 1ª reimpressão. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
TATIT, Luiz. Elementos para a análise da canção popular. CASA, v. 1, nº 2, dezembro de 2003.
TATIT, Luiz. O cancionista. 2. Ed. – 1. Reimpressão. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.
TATIT, Luiz. Estimar canções: estimativas íntimas na formação do sentido. Cotia, São Paulo: Ateliê Editorial, 2016.
TATIT, Luiz. O século da canção. 3. Ed. – Cotia, São Paulo: Ateliê Editorial, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Teoria da História

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The journal publishes only and exclusively original manuscripts. All rights reserved.
Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

