Theorizing teaching to teach history:

theory, teacher training and history teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rth.v27i2.81011

Keywords:

Historical Theory, Teacher training, History teaching, Degree courses, State universities

Abstract

This article is the result of the research project History taught: teaching knowledge, textbooks and narratives and is part of a movement of reflection that problematizes the teaching knowledge offered in the initial training of History teachers in Brazil. Specifically, it analyzes what knowledge is presented in the compulsory History Theory subjects on degree courses offered at state universities in order to understand the place that History teaching occupies among the aforementioned knowledge in the respective subjects. As a methodology, we used quantitative and qualitative procedures to analyze the Political Pedagogical Projects (PPP) of 10 state universities (two per geographical region). From the sample data, it can be concluded that the undergraduate courses analyzed have a wide variety of subjects with different themes, workloads, number of curricular components and times during initial training, and that the teaching of History hardly appear as knowledge to be problematized by the curricular components of Theory in the training of History teachers.

Author Biography

Erinaldo Vicente Cavalcanti, Universidade Federal do Pará, Belém, Pará, Brasil, ericontadordehistorias@gmail.com

CV: http://lattes.cnpq.br/1521193440788494

References

ÁVILA, Arthur Lima de. O que significa indisciplinar a História? In: ÁVILA, Arthur Lima de; NICOLAZZI, Fernando; TURIN, Rodrigo (org.). A História (in)disciplina. Vitória: Milfontes, 19-52, 2019.

BARBOSA PEREIRA, Ana Carolina. Precisamos falar sobre o lugar epistêmico na Teoria da História. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 10, n. 24, 88–114, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5965/2175180310242018088

CAVALCANTI, Erinaldo. O lugar do ensino de História nas licenciaturas em História no Brasil: saberes, reflexões e desafios. Revista História Hoje, v. 11, n.º 22, 247-272 – 2022. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v11i22.779

CAVALCANTI, Erinaldo. Onde está o ensino nas disciplinas de Teoria da História ensinadas no Brasil? Reflexões sobre a formação docente dos professores de História. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, Ouro Preto, v. 14, n. 36, 133–166, 2021. DOI: https://doi.org/10.15848/hh.v14i36.1659

COELHO, Mauro Cezar; COELHO, Wilma de Nazaré Baia. As licenciaturas em História e a lei 10.639/03 – percursos de formação para o trato com a diferença? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e192224, 1-39, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698192224

FERREIRA, Ângela Ribeiro. A Prática de ensino na formação do professor de História no Brasil. Revista História Hoje, v. 3, n. 5, 301-320, 2014. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v3i5.123

FERREIRA, Marieta de Moraes; FRANCO, Renato. Desafios do ensino de História. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 21, n. 41, 79–93, 2008.

FREITAS, Itamar. Aprender e ensinar história nos anos finais da escolarização básica. Aracaju: Criação, 2014.

GIL, Carmem Zeli de Vargas; EUGENIO, Jonas Camargo. Ensino de história e temas sensíveis: abordagens teórico-metodológicas. Revista História Hoje, v. 7, n.º 13, 139-159 – 2018. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v7i13.430

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

FOUCAULT, Michel. Enunciado. In CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault – um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. Escrita da história e ensino da história: tensões e paradoxos. In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; MAGALHÃES, Marcelo de Souza e CONTIJO, Rebeca (org.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: FGV, 33-55, 2009.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.

MENDES, Bruno; ARRAIS, Cristiano Alencar, BERBERT JÚNIOR, Carlos Oiti. O lugar da teoria da história na formação de historiadores e historiadoras no ensino superior. Varia Historia, Belo Horizonte, v. 39, n. 79, e23108, jan./abr. 2023 http://dx.doi.org/10.1590/0104-87752023000100008

PACHECO, Ricardo de Aguiar, e ROCHA, Helenice. Quando o ensino vira tema de pesquisa: o ensino de história na pós-graduação em história. Anos 90, vol. 23, n. 44, 51–84, 2017. https://doi.org/10.22456/1983-201X.65880

RÜSEN, Jörn. Didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, 07-16, 2006.

SCHMIDT, Benito; RODRIGUES, Mara Cristina; MÉNDES, Natalia Pietra. “A última aula das nossas vidas”: inquietações de docentes de teoria e metodologia da história. In GONÇALVES, Marcia de Almeida. Teorizar aprender e ensinar história. Rio de Janeiro: FGV, p 237-270, 2023.

Published

2025-02-04

How to Cite

CAVALCANTI, Erinaldo Vicente. Theorizing teaching to teach history: : theory, teacher training and history teaching. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 27, n. 2, p. 129–147, 2025. DOI: 10.5216/rth.v27i2.81011. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/81011. Acesso em: 5 dec. 2025.