We were never decolonial
The critique of Eurocentric history in the historiography of history teaching based on appropriations and interlocutions with postcolonial theories and decolonial thinking (2015-2024)
DOI:
https://doi.org/10.5216/rth.v27i2.80580Keywords:
appropriations, decolonial, historiographyAbstract
The article investigates the appropriations and interlocutions of the historiography of history teaching with post-colonial theories and decolonial thinking. To this end, it discusses how these currents of thought have reflected on collective singular history and the history of science, using the concepts of history in Koselleck’s sense. Next, the text analyzes the reasons behind this appropriation and interlocution with post-colonial theories and decolonial thinking in the historiography of history teaching, which are linked, above all, to the implementation of laws 10.639/03 and 11.645/08 and the need to criticize Eurocentric models in history science and school historical knowledge. Finally, it analyses scientific articles published in specialized journals on the historiography of history teaching in order to analyse the ways in which this appropriation and interlocution with post-colonial theories and decolonial thinking occurs in the scientific production of this historiographical current.
References
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política. n.11, 2013.
BARBOZA, Adinaly Pereira. FREIRE, Eleta de Carvalho. O jogo na (re)educação das relações étnico-raciais: que história é essa. Revista História Hoje v. 12, n; 25, 2023.
BELIEIRO, Thiago Granja, CARDOSO JR, Hélio Rebello. Diálogo assimétrico na historiografia brasileira: A Nova História entre os anos 1985 e 1994. Revista Locus, Juiz de Fora, Vol 24, nº 01, Fev/Jul 2018.
BELIEIRO, Thiago Granja. Por uma historiografia do ensino de História. In: XVI Jornada do ensino de História da UENP - Pensar a educação brasileira com Paulo Freire e seu legado. 2021, Jacarezinho, PR. Anais do evento - XVI Jornada do ensino de História da UENP - Pensar a educação brasileira com Paulo Freire e seu legado. Jacarezinho, PR, 2021. v. 1. p. 58-63.
BITTENCOURT, Circe. Reflexões sobre o ensino de História. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, 2018, p. 129.
CAINELLI, Marlene. Historiografia do ensino de História no Brasil: questões de investigação na pesquisa em ensino de História. Revista Territórios & Fronteiras, Cuiabá, vol. 14, n. 2, ago-dez., 2021.
COELHO, Mauro Cezar. BICHARA, Taissa. Ensino de História: uma incursão pelo campo. MONTEIRO, Ana Maria. RALEJO, Adriana (orgs.) Cartografias da pesquisa em ensino de História. Rio de Janeiro, Mauad Editora, 2019.
CAIMI, Flávia Eloisa. MISTURA, Letícia. Investigar em Ensino de História: entre fronteiras e limites epistemológicos. MONTEIRO, Ana Maria. RALEJO, Adriana (orgs.) Cartografias da pesquisa em ensino de História. Rio de Janeiro, Mauad Editora, 2019.
CAIMI, Flávia. MISTURA, Letícia. O ensino de História no Brasil e seus pesquisadores: breves notas sobre uma herança de tensões e proposições. Revista Escritas do Tempo. v. 2, n. 5, jul-out/2020.
CORREIA, Felipe. A decolonialidade na história: uma análise sobre as apropriações decoloniais no ensino de história dos anos 2000 até os dias atuais. Anais da XIII Encontro Estadual da ANPUH – GO: História, Crise Ambiental e Vulnerabilidades Sociais. p. 479-492, 2022.
CHAKRABART, Dipesh. A pós-colonialidade e o artifício da história: quem fala em nome de passados indianos? Pol. Hist. Soc., Vitória da Conquista, v. 19, n. 2, p. 104-130, jul. dez, 2020.
CHAKRABARTY, Dipesh. Provincializando a Europa: diferenças históricas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.
COSTA, Ana Luiza Jesus da Costa. “Porque vocês não sabem do lixo ocidental: ensino de história da educação e a questão do outro”. História & Ensino, Londrina, v. 25, n. 1, p. 305-332, jan./jun. 2019.
DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e eurocentrismo. LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
DUSSEL, Enrique. 1492: o encobrimento do outro: a origem do mito da modernidade. Conferências de Frankfurt. Petrópolis, Vozes, 1993.
FERNANDES, Ana Paula Cerqueira. A reflexão decolonial em debate no ensino de história: o que dizem teses e dissertações em educação sobre o tema. 2020. 209p. Tese (Doutorado em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares). Instituto Multidisciplinar, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Nova Iguaçu, RJ, 2020.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Ed. UFBA, 2008.
GABRIEL, Carmen Teresa. Jogos do tempo e processos de identificação hegemonizados nos textos curriculares de História. Revista História Hoje, v. 4, n. 8, p. 32-56, 2015.
GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 98-109, Jan/Abr 2012.
GROSFOGUEL, R. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. SANTOS, Boaventura de Sousa, MENESES, Maria Paula (orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra, Edições Almedina S.A., 2009.
KOSELLECK, Reinhart. O Conceito de História. São Paulo: Autêntica, 2013.
LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
LUGONES, María. Rumo a um feminismo descolonial. Revista estudos feministas, v. 22, p. 935-952, 2014.
MACEDO. André Luan Nunes, A História do Brasil entre “mundos” a excepcionalidade europeia, Revista História Hoje, v. 11, nº 22, p. 151-170 – 2022.
MAJUMDAR, Rochona. Postcolonial history. In: BURKE, Peter. TAMM, Marek. Debating new approaches to History. London, Bloomsbury Academic, 2019.
MIGNOLO, Walter D. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
MOURA, Carlos André Silva de, SANTOS, Mário Ribeiro dos, ARAÚJO, Sandra Simone Moraes de Araújo. Exu faz presença na sala de aula: reflexões sobre as práticas religiosas afro-brasileiras no Ensino de História. Revista História Hoje, v. 11, nº 22, p. 327-348 – 2022.
MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa. PENNA, Fernando de Araujo. Ensino de História: saberes em lugar de fronteira. Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 36, n. 1, jan/abr., 2011, pp. 191-211.
Monteiro, Ana Maria. A história ensinada: algumas configurações do saber escolar. História & Ensino, 9, 9–35. 2003.
NASCIMENTO, Ayrton Matheus da Silva. SANTANA, Pedro Abelardo. Decolonialidade: contribuições para (re) pensar a história. Revista de Ciências Humanas, Caeté, v. 2, n. 3, p. 167-178, 2020.
OLIVEIRA, Maria da Glória. Quando será o decolonial: Colonialidade, reparação histórica e politização do tempo. Caminhos da História, v. 27, n. 2, jul.- dez. 2022.
PAIM, E. A.; SOUZA, O. Decolonialidade e interculturalidade: pressupostos teórico-metodológicos para a educação das relações étnicorraciais no ensino de história. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 20, n. 45, p. 90-112, set./dez. 2018.
PEREIRA, Nilton Mullet, SEFFNER, Fernando. Ensino de História: passados vivos e educação em questões sensíveis. Revista História Hoje, v. 7, n. 13, p. 14-33, 2018.
PEREIRA, N. M. O que se faz em uma aula de História? Pensar sobre a colonialidade do tempo. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 20, n. 45, p. 16-35, set./dez. 2018.
PEREIRA, Ana Carolina Barbosa. Precisamos falar sobre o lugar epistêmico na Teoria da História. Florianópolis, Revista Tempo e Argumento, v. 10, n. 24, Mayo-Agosto, 2018.
PEREIRA, N. M.; MEINERZ, C. B.; PACIEVITCH, C. Viver e pensar a docência em História diante das demandas sociais e identitárias do século XXI. História & Ensino, Londrina, v. 21, n. 2, p.31-53, jul./dez. 2015.Disponível em:
QUIJANO, Aníbal. "Colonialidad y modernidad/racionalidad." Perú Indígena, vol. 13, no. 29, 1992.
SANTOS, Silmária Reis. Recepção do pensamento decolonial no Brasil: uma pesquisa em construção. Anais da XIII Encontro Estadual da ANPUH – GO: História, Crise Ambiental e Vulnerabilidades Sociais. 2022. p. 534-548.
SANTOS, Silmária Reis dos. Uma decolonialiadade à brasileira: perspectivas decoloniais entre historiadores(as) no Brasil. 2024. 196f. (Tese de doutorado- História) - Universidade Federal da Bahia, UFBA, Salvador, BA, 2024.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa, MENESES, Maria Paula (orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra, Edições Almedina S.A., 2009.
RIBEIRO, Gustavo Lins. Why (post) colonialism and (de) coloniality are not enough: a post-imperialist perspective, Postcolonial Studies, 14:3, p. 285-2972011.
RIBEIRO, Gustavo Lins. From decolonizing knowledge to postimperialism: A Latin American perspective. American Ethnologist. Arlington, v. 50, p. 375-386, Abril de 2023.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa, MENESES, Maria Paula (orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra, Edições Almedina S.A., 2009.
SAID, Edward. Orientalismo: O Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia de bolso, 2007.
SANJAY, Seth. “Once Was Blind but now Can See”: Modernity and the Social Sciences. International Political Sociology, v. 7, p. 136-151, 2013.
SANJAY, Seth. Is Thinking with “Modernity” Eurocentric? Cultural Sociology, v. 10, n. 3, 2016.
SANJAY, Seth. “Razão ou Raciocínio? Clio ou Shiva?” História da Historiografia. Ouro Preto. Número 11. Abril. p. 173-189, 2013.
SANTOS, Pedro Afonso Cristovão dos, NICODEMO, Thiago Lima, PEREIRA, Mateus Henrique de Faria. Historiografias periféricas em perspectiva global ou transnacional: eurocentrismo em questão. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, V. 30, n. 60, p. 161-186, jan. abr., 2017.
SANTOS, Maria Aparecida Lima dos, SANTOS, Lourival dos, SANTOS, Janaina Soares Cecilio dos. Ensino de História para a (re) educação das relações raciais: processos de significação e produção de sentidos na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) História & Ensino, Londrina, v. 27, n. 1, p. 123-149, jan./jun. 2021.
SANTOS, Amauri Júnior da Silva. Visibilizando os sujeitos históricos: movimento negro, a intelectualidade acadêmica e a emergência da lei n. 10.639/03. História & Ensino, Londrina, v. 22, n. 2, p. 229-246, jul./dez. 2016.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
SILVA, Cristiane Bereta. Conhecimento histórico escolar. FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de (Coord.). Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019.
SILVA, J. B. A. Implicação da força do eurocentrismo no currículo de um curso de licenciatura em história: que espaço é reservado à história negra e indígena?. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 20, n. 45, p. 73-89, set./dez. 2018.
TRAPP, Rafael Petry. História, raça e sociedade: notas sobre descolonização e historiografia brasileira. Revista de Teoria da História, Goiânia. v. 22, n. 02, Dez. 2019.
TEPECIKLIOGLU, Elem Eyrice. The Development of Postcolonial Theory. Paper presented at the 4th ECPR Graduate Student Conference Jacobs University. Bremen, 4-6 July, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Teoria da História

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The journal publishes only and exclusively original manuscripts. All rights reserved.
Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

