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The anguish of Adam in America

Authors

  • Maria Bernardete Ramos Flores Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, mbernaramos@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rth.v23i2.65405

Keywords:

anguish, metaphisical art,, Kierkegaard

Abstract

The metaphysical journey of Adán Buenosayres, protagonist of the novel of the same name, written by the Argentine poet Leopoldo Marechal, caused the encounter with Xul Solar and Ismael Nery, the first, Argentine and the second, Brazilian. The focus of the meeting was based on art marked by the aesthetics of anguish, of Christian-Adamic-Kierkegaardian roots, typical of the language of the poets and painters who communicated restlessness in the contingent world, and wished to transcend time and space, in search of the lost Paradise or the childhood of humanity. Metaphysical art was the aesthetic language that helped the agonic artist to reconnect with the infinite and to find the essence of humanity. The agonic affection that irrigated the art of Leopoldo, Xul and Ismael, raised here to signs of anguish in America, is part of the cultural anxiety that occurs on the psychic plane within the framework of Western civilization. Therefore, the agonistic metaphysical art, practiced in America, comes from the same source, the biblical source, which irrigated the anguish in the metropolis, Europe.

Author Biography

Maria Bernardete Ramos Flores, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, mbernaramos@gmail.com

Professora Titular Aposentada do Departamento de História da UFSC. Graduada em História pela Universidade do Vale do Itajaí (1973), Mestre em História - UFSC (19790), Doutora em História - PUC/SP (1991), Pós-Doutorado - Universidade Nova de Lisboa/University of Maryland (1999-2000), Pós-Doutorado - IDAES - Universidad de San Martín (2009-2010). Professora visitante na Universidade de Salamanca (2003). Ano Sabático na University of California - Campus Davis (1994). Prêmio Destaque de Pesquisa - Centro de Filosofia e Ciência Humanas (2010). Dedica-se à pesquisa de História e Arte, Modernidade e Estética, Teoria da Imagem e Teoria da História. Atua na Linha de Pesquisa História da Historiografia, Arte, Memória e Patrimônio, do Programa de Pós-Graduação em História da UFSC. Entre diversos artigos e livros publicados, destacam-se as obras Tecnologia e Estética do Racismo. Ciência e Arte na Política da Beleza (2007), pela Argos Editora, e Xul Solar e Ismael Nery entre outros Místicos Modernos. Sobre o revival espiritual, 2017, pela editora Mercado de Letras (http://lattes.cnpq.br/5420701895494855).

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Published

2020-12-22

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How to Cite

RAMOS FLORES, M. B. The anguish of Adam in America. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 23, n. 2, p. 66–92, 2020. DOI: 10.5216/rth.v23i2.65405. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/65405. Acesso em: 24 nov. 2024.