The history of eurocentrism in intellectual history

Authors

  • André Luan Nunes Macedo Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil, andreluanmacedo@outlook.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rth.v23i1.61801

Abstract

This article aims to realize a theoretical and historiographic balance on the concept of eurocentrism throughout five intellectual perspectives from different geographical spaces and times: the critique on the Global History developed by Perla Pacheco; indian postcolonialism, represented by Subaltern Studies and authors Dipesh Chakrabarty and Sanjay Seth, in addition the proponents of Third World thinking in postcolonial context, such as Robert Young; latin-american Decolonialism of Anibal Quijano, Enrique Dussel; and, thus, the studies related to Marxist tradition framed as the Theories of Development/ Underdevelopment proposed by Andre Gunder Frank and Samir Amin. The balance of intellectual these perspectives has as a goal to point out its similarities and contrasts. Either on theoretical and methodological points of view, we aimed to also observe the different semantic senses produced by these intellectuals for the concept. It was possible to note two currents that produced a critique on Eurocentrism: an emphasis on the cultural aspect, linked with the theories of the subject and the “place of speech”; and the second, an holistic critique on Eurocentrism as a phenomenon, based on a macroscopic view of history, which aimed to resignify the idea of globality and universality. In this sense, this work tried to trace a narrative on the reflections about the concept of eurocentrism and its different uses throughout the time.

Author Biography

André Luan Nunes Macedo, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil, andreluanmacedo@outlook.com

Doutorando em História pela Universidade Federal de Ouro Preto (2017-). Mestre em História pela Universidade Federal de São João Del-Rei (2013-2015). Foi professor substituto no curso de História da Universidade Federal de Alagoas (2016). Durante o mestrado trabalhou na área de ensino de história e história política comparada na América Latina. Atualmente continua seu programa de pesquisa na área de ensino, especialmente com a história dos livros didáticos, o conceito de eurocentrismo e a produção da Nação. Investiga as formas e funções do conhecimento histórico entre as diferentes perspectivas nacionais, refletindo principalmente sobre a questão política e ideológica como substratos fundamentais para a consolidação da narrativa histórica e na construção de sentidos temporais. Foi bolsista do PIBID (Programa Institucional de Incentivo à Docência) (2010-2011), realizando o trabalho em escolas da educação básica. Antes do mestrado realizou pesquisa de Iniciação Científica (2009-2010) com o foco nos livros didáticos de História. Recentemente foi aprovado no Programa Doutorado Sanduíche da CAPES (2019) para realizar seu estágio no Centro de Estudos Pós-Coloniais da University of Goldsmiths, Londres, sob a supervisão do professor Sanjay Seth (período de seis meses). E, também, no Centro de Estudos Latino-Americanos da University of Wisconsin- Madison, sob a supervisão da professora Lesley Bartlett. É membro da Postcolonial Studies Association e da Sociedade Brasileira de Teoria da História e História da Historiografia. Tem interesse nas áreas de Geopolítica, Relações Internacionais e nos Estudos de Inteligência.

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Published

2020-07-31

How to Cite

MACEDO, A. L. N. The history of eurocentrism in intellectual history. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 23, n. 1, p. 257–281, 2020. DOI: 10.5216/rth.v23i1.61801. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/61801. Acesso em: 22 dec. 2024.