BLACK AND PERIPHERAL AESTHETICS: PHILOSOPHY, ART AND CULTURE
Keywords:
Art, Brazil, Culture, Diaspora, PeripheryAbstract
Africa is in us as is the holy spirit. And it is not an insidious presence, but something vigorous that permeates the lifestyle of blacks and mestizos in Brazil from the neck to the neck. The studies in question state that this presence was felt from three central cultural elements: music, body arts and religion. It was up to this text to explore the musical and artistic dimension that from the perspective os this author made the brazilian Black a thinker and protagonist of his own history. Music and the arts were the way to engender a narrative that made him an emancipated subject. I arquetha through it a sonic and artistic history hás spread as a black philosophy on the fringes of modern culture in the South Atlantic circuit.
Keywords: Art; Brazil; Culture; Diaspora; Periphery.
References
AZEVEDO, Amailton Magno. No Ritmo do Rap: música, sociabilidade e cotidiano dos rappers - São Paulo, 1980-1997. Dissertação de Mestrado, PUC/SP, 2000.
AZEVEDO, Amailton Magno; JOVINO, Saloma Salomão. Os Sons que veem das ruas. In: Rap e Educação, Rap é Educação. São Paulo: Summus Editorial, 1998.
AZEVEDO, Amailton Magno. Oralidade dos Rappers. São Paulo: Projeto História, 1999.
AZEVEDO, Amailton; ANTONACCI, Maria Antonieta M. Diáspora. In: Revista Projeto História. São Paulo, 44, 2012.
AZEVEDO, Amailton Magno. As micro-áfricas em São Paulo: Sambas, Quintais e ArranhaCéus. São Paulo: Olho `água, 2017.
BLOOM, Harold. O Cânone Ocidental, Rio de Janeiro: Objetiva, 1994.
BRAGA, Liliane. África em toda parte: cultura negra é o coração das estéticas das periferias. São Paulo: Revista do Sesc, n.6, dez/2012.
CARLOS, José Ferreira dos Santos. Nem tudo era italiano: São Paulo e Pobreza (1890-1915). 2. ed. São Paulo: Annablume, 2003.
CHEDIAK, Almir. Song book, Gilberto Gil. 2. ed. Rio de Janeiro: Lumiar Editora, 1992.
GILROY, PAUL. O Atlântico Negro: Modernidade e Dupla Consciência. Tradução Cid Caipel Moreira. São Paulo: Editora 34, Rio de Janeiro: Universidade Cândido Mendes, 2001.
HALL, Stuart. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade, Tradução Thomaz Tadeu da Silva Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2006.
Mbiti, John. African Religions and Philosophy. African Writers Series. Heinemann [1969] (1990).
MAGNANI, José Guilherme. A Periferia e a Descoberta de Uma Nova Estética. São Paulo: Revista do Sesc, n. 6, dez/2012.
MAGNANI, José Guilherme. DE PERTO E DE DENTRO: notas para uma etnografia urbana. In: Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 17, n. 49, junho/2002. p. 11-29.
MONGA, Célestin. Niilismo e Negritude: as artes de viver na África. Tradução Estela dos Santos Abreu. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
MUNANGA, Kabengele e GOMES, Nilma Limo. Para Entender o Negro no Brasil de Hoje: História, Realidades, Problemas e Caminhos. São Paulo: Global: Ação Educativa Assessoria, Pesquisa e Informação, 2006.
PEREIRA, Alexandre Barbosa. Pichando a cidade: apropriações “impróprias” do espaço urbano. In: “Jovens na Metrópole” – 2009 – Editora Terceiro Nome – São Paulo.
RISÉRIO, Antônio. A Utopia Brasileira e os Movimentos Negros. São Paulo: Editora 34, 2007.
SANTOS, Boaventura de Souza; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010
MUNIZ, Sodré. Claros e Escuros: identidade, povo, mídia e cotas no Brasil. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
THORNTON, John. A África e os Africanos: na formação do Mundo Atlântico (1400-1800). Tradução Marisa Rocha Mota. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal publishes only and exclusively original manuscripts. All rights reserved.
Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License