CONHECIMENTO HISTÓRICO COMO FORMAÇÃO DE VALORES PARA UMA VIDA ARTÍSTICA: UMA LEITURA DE REMBRANDT ALS ERZIEHER DE JULIUS LANGBEHN

Authors

  • Walkiria Oliveira Silva

Keywords:

Bildung, identity, historicism, german historiography, pragmatic

Abstract

Julius Langbehn’s book, Rembrandt als Erzieher, was published in 1890 and had an immediate editorial success. Overall, the book presented a very critical point of view about the german culture in the late nineteenth century. The refusal to the modern scientific knowledge was the center of Langbehn’s thought. This article aims analyzing Rembrandt als Erzieher based on three mean questions: the first is the analysis of the author’s conceptions on the science in the late nineteenth century. Then it is sought out to understand the relation of Langbehn’s ideas on science to his conception of historical knowledge. Finally, it is aimed to understand  the connection between historical knowledge  and the concept of Bildung though the pragmatical function of historiography.

Author Biography

Walkiria Oliveira Silva

Doutoranda em História pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília, com estágio sanduíche no Institut für die soziale Bewegung - Ruhr Universität (Bochum/Alemanha). É mestra em História pela Universidade de Brasília. Foi bolsista do DAAD - Serviço Alemão de Intercâmbio Acadêmico em 2012.É graduada em História pela Universidade Federal de Ouro Preto. Integra o NEHM (Núcleo de Estudos em Historiografia e Modernidade da Universidade Federal de Ouro Preto) e a SBTHH (Sociedade Brasileira de Teoria da História e Historiografia). Dedica-se às pesquisas sobre história intelectual com ênfase nas temáticas da formação histórica e da pragmática do conhecimento histórico. Atualmente é professora do departamento de História da Universidade de Brasília. Sua dissertação de mestrado "Alemanha Secreta: Biografia e História no Círculo de Stefan George" ganhou o prêmio da Sociedade Brasileira de Teoria da História e Historiografia.

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Published

2018-07-07

How to Cite

SILVA, W. O. CONHECIMENTO HISTÓRICO COMO FORMAÇÃO DE VALORES PARA UMA VIDA ARTÍSTICA: UMA LEITURA DE REMBRANDT ALS ERZIEHER DE JULIUS LANGBEHN . Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 19, n. 1, p. 95–117, 2018. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/53789. Acesso em: 25 nov. 2024.