ARTEMISIA GENTILESCHI E O SEU TEMPO: NOVAS FONTES, NOVAS INTERPRETAÇÕES

Authors

  • Cristine Tedesco

Keywords:

Artemisia Gentileschi, History, Trajectory, Gender, Images

Abstract

“Artemisia Gentileschi e il suo tempo” is the title of the exposition inaugurated by the Museum of Rome in November 30th 2016 with its ending scheduled for May 7th 2017. The following text highlights the new documental sources found in Italian historical archives, some of which still have not been published, during the researches that motivated the exposition. These documents reveal important issues about Artemisia Gentileschi’s biographical trajectory and her work. They allow the rethinking of old hypotheses. The new sources, as well as the images produced from the x-rays of the paintings, have made new interpretations possible and enabled connections between not only Artemisia’s life and work, but also between the painter and her time.

Author Biography

Cristine Tedesco

Doutoranda em História pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com período de bolsa sanduíche - Erasmus Plus - de 12 meses na Università Ca' Foscari de Veneza (2016-2017). Mestra em História pela Universidade Federal de Pelotas (2011-2013). Licenciada em História pela Universidade de Caxias do Sul (2006-2011). Desenvolve estudos sobre o protagonismo feminino nas artes no período entre os séculos XVI e XVII, na península italiana. Investiga e analisa, em especial, a vida e a obra da pintora Artemisia Gentileschi (1593-1654). Trabalha com fontes judiciais, correspondências e imagens, em sua maioria representações pictóricas produzidas entre o Renascimento e o Barroco. Realiza cursos sobre a atuação das mulheres nas artes, em universidades, museus e outras instituições de memória. Desenvolve projetos culturais e curadorias de arte. Atua como professora de História da Arte na Escola de Arte Micael Biasin, em Bento Gonçalves.

References

BALDASSARI, Francesca. Artemisia nel milieu del Seicento fiorentino. In: SPINOSA, Nicola; BALDASSARI, Francesca; MANN, Judith. (Org.). Artemisia Gentileschi e il suo tempo. Catalogo della mostra. Museo di Roma. Milano: Arthemisia Group, Skira editore, 2016, p. 2334.

BARKER, Sheila. A new document concerning Artemisia Gentileschi’s marriage. The Burlington Magazine, CLV, December, 2014, pp. 803-804.

CHRISTIANSEN, Keith. Becoming Artemisia: Afterthoughts on the Gentileschi Exibition. In. Metropolitan Museum Journal, n. 39, pp. 101-126, 2004.

LOCKER, Jesse. Gli anni dimenticati: Artemisia Gentileschi a Venezia (1626-1629). In: SPINOSA, Nicola; BALDASSARI, Francesca; MANN, Judith. (Org.). Artemisia Gentileschi e il suo tempo. Catalogo della mostra. Museo di Roma. Milano: Arthemisia Group, Skira editore, 2016, p. 43-46.

MANN, Judith. Artemisia a Roma 1606-1613: inizi strategici e stilistici. In: SPINOSA, Nicola; BALDASSARI, Francesca; MANN, Judith. (Org.). Artemisia Gentileschi e il suo tempo. Catalogo della mostra. Museo di Roma. Milano: Arthemisia Group, Skira editore, 2016, p. 1322.

___________. Ritorno a Roma: Artemisia allarga gli orizzonti 1620-1627. In: SPINOSA, Nicola; BALDASSARI, Francesca; MANN, Judith. (Org.). Artemisia Gentileschi e il suo tempo. Catalogo della mostra. Museo di Roma. Milano: Arthemisia Group, Skira editore, 2016, p. 35-42.

PEGAZZANO, Donatella. Committenza e collezionismo nel Cinquecento: la famiglia Corsi a

Firenze tra musica e scultura. In. BENEDICTIS, Cristina De, PEGAZZANO, Donatella, SPINELLI, Riccardo. (Org.) Quadrerie e committenza nobiliare a Firenze nel Seicento e nel Settecento. Firenze: Pacini Editore, 2015.

RUGGIERI, Maria Beatrice de. “Disegnando le attitudini con le pennellate e colori”. Appunti sulla tecnica pittorica di Artemisia Gentileschi. In: SPINOSA, Nicola; BALDASSARI, Francesca; MANN, Judith. (Org.). Artemisia Gentileschi e il suo tempo. Catalogo della mostra.

Museo di Roma. Milano: Arthemisia Group, Skira editore, 2016, p. 289-296.

SOLINAS, Francesco (Org). Lettere di Artemisia. Roma: De Luca Editori d’ Arte, 2011, p. 7148.

__________________. CONTINI, Roberto. Artemisia: la musa Clio e gli anni napoletani. De Luca Editori d’Arte: Pisa, 2013.

SPINOSA, Nicola. Artemisia e Napoli. In: SPINOSA, Nicola; BALDASSARI, Francesca; MANN, Judith. (Org.). Artemisia Gentileschi e il suo tempo. Catalogo della mostra. Museo di Roma. Milano: Arthemisia Group, Skira editore, 2016, p. 55-68.

TEDESCO, Cristine. “E non dite che dipingeva come un uomo”: história e linguagem pictórica de Artemisia Lomi Gentileschi entre as décadas de 1610 e 1620 em Roma e Florença.

Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011.

_____________. Correspondência, gênero e imagens: pensando a trajetória da pintora Artemisia Lomi Gentileschi. Revista Oficina do Historiador, Porto Alegre, v. 9, n.1, p. 305324, jan./jun. 2016.

TERZAGHI, Cristina. Artemisia Gentileschi a Londra. In: SPINOSA, Nicola; BALDASSARI, Francesca; MANN, Judith. (Org.). Artemisia Gentileschi e il suo tempo. Catalogo della mostra.

Museo di Roma. Milano: Arthemisia Group, Skira editore, 2016, p. 69-78.

Published

2018-07-07

How to Cite

TEDESCO, C. ARTEMISIA GENTILESCHI E O SEU TEMPO: NOVAS FONTES, NOVAS INTERPRETAÇÕES. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 19, n. 1, p. 47–73, 2018. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/53787. Acesso em: 17 jul. 2024.