O TRÁGICO E A MODERNIDADE EM SCHILLER

Authors

  • Géssica Góes Guimarães Gaio Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ

Keywords:

Tragic, Tragedy, Modernity, Friedrich Schiller, History of Aesthetics

Abstract

Although intrinsically associated to the history of tragedy, the tragic emerged in the modern as an autonomous concept and inaugurated a new vision of man. If, on one hand, persists the idea of ??moral strengthening stimulated by suffering, on the other hand, the scission that tragedy intends to reconcile, at least momentarily, is accepted as definitive, opening a big scar in the Western culture. If we cannot assure the uprising of a philoso -?? phy of tragic already in Schiller’s work, certainly we would not have problems ensuring the tragicity expressed in his plays, as well as in his philosophical writings. So that, my aim is to think how tragicity has expressed itself through Schiller’s conception of art and his own historical circumstance as a tragic episode. To do so, we must return the tragic to its concrete level of achievement, the action, because it is in the action field, either in the tragedies, or even in life, that Tragic gains contours, indeed, dramatic.

Author Biography

Géssica Góes Guimarães Gaio, Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ

Professora Adjunta do Departamento de História na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e professora colaboradora do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de História na mesma universidade. Líder do Grupo de Pesquisa COMUM (Comunidade de Estudos de Teoria da História da UERJ), onde atualmente desenvolve a pesquisa "Tempo histórico como "urgência": considerações sobre a experiência de tempo no Brasil de JK", financiado pela FAPERJ. Pesquisadora do NUBHES (Núcleo de Estudos sobre Biografia, História, Ensino e Subjetividades), onde atualmente desenvolve a pesquisa "Teoria de gênero e ideologia de gênero: por uma prática educativa democrática", também financiada pela FAPERJ. Possui graduação em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2004), mestrado em História Social da Cultura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2007) e doutorado em História Social da Cultura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2012). Tem experiência na área de História, com ênfase em Teoria da História, História da Historiografia e Ensino de História, atuando principalmente nos seguintes temas: teoria da história, epistemologias da história, história da historiografia, modernidade, historicismo, iluminismo, historiografia brasileira e teoria e ensino de história. Atualmente tem desenvolvido estudos sobre as mulheres e os debates de gênero na sociedade brasileira contemporânea.

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(CONT.)

Published

2017-12-28

How to Cite

GAIO, G. G. G. O TRÁGICO E A MODERNIDADE EM SCHILLER. Revista de Teoria da História, Goiânia, v. 18, n. 2, p. 179–195, 2017. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/50900. Acesso em: 18 may. 2024.