Cinema of poetry in Broken April (2001) and To the Left Of The Father (2001): an analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v36.77370

Keywords:

cinema of poetry, To the left of the Father, Broken April, Luiz Fernando Carvalho

Abstract

This study aims to analyze the role of poetry as a guiding element in the cinematic construction of two films: Walter Salles’ “Broken April” and Luiz Fernando de Carvalho’s “To the Left of the Father”, both from 2001. Our initial hypothesis draws from Pasolini’s (1966) concept  of the “Cinema of Poetry,” which affirms that certain films share structural elements with poetry, including metalanguage and a focus on formal features. Consequently, this research seeks to compare the aforementioned films in order to highlight the poetic elements present within their structures. To achieve this, we will draw upon the insights of not only Pasolini (1966) but also other theorists, such as Paz (1982), Sarvernini (2004), and Andrade (2010), to enrich our discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heitor Pimenta, Universidade Regional do Cariri (URCA), Crato, Ceará, Brasil, heitor2014@hotmail.com

Mestre em Letras pela URCA.

Ana Carolina Negrão Berlini de Andrade, Universidade Regional do Cariri (URCA), Crato, Ceará, Brasil, nba.anacarolina@gmail.com

Professora do Programa de Pós-Graduação em Letras da URCA.

References

ABRIL Despedaçado. Direção: Walter Salles. Roteirista: Walter Salles, Sérgio Machado e Karim Aïnouz. Porto Alegre: Lumiere; Rio de Janeiro: Vídeo Filmes, 2001.

ANDRADE, Ana Carolina Negrão Berlini de. Trans-formações (a) temporais em Il Decameron: de Pasolini a Boccacio. 2010. 211 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/99091. Acesso em: 02 fev. 2021.

BORGES FILHO, Oziris. Espaço e literatura: introdução à topoanálise. In: IX CONGRESSO INTERNACIONAL DA ABRALIC TESSITURAS, INTERAÇÕES, CONVERGÊNCIAS, n. 9, 2008, São Paulo. Anais [...], São Paulo: USP, 2008, p. 1-7. Disponível em: https://abralic.org.br/eventos/cong2008/AnaisOnline/simposios/pdf/067/OZIRIS_FILHO.pdf. Acesso em: 01 fev. 2021.

EISENSTEIN, Sergei. O Sentido do filme: apresentação, notas, revisão temática. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

KADARÉ, Ismael. Abril Despedaçado. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

LAVOURA arcaica. Direção: Luiz Fernando Carvalho. Produção: Glauber Rocha. [S. l.], Europa Filmes, 2001.

NASSAR, Raduan. Lavoura arcaica. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

PAZ, Octávio. O arco e a lira. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.

PASOLINI, Pier Paolo. A poesia do novo cinema. Revista Civilização Brasileira, [S. l.], n. 7, p. 267-287, 1966.

SAVERNINI, Erika. Índices de um cinema de poesia: Pier Paolo Pasolini, Luiz Buñuel e Krzysztof Kiéslowski. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio Janeiro: Paz e Terra, 2008.

XAVIER, Ismail. A experiência do cinema: uma antologia. Rio de Janeiro: Edições Graal: Embrafilme, 1983.

Published

2024-09-16

How to Cite

PIMENTA, H.; ANDRADE, A. C. N. B. de. Cinema of poetry in Broken April (2001) and To the Left Of The Father (2001): an analysis. Signótica, Goiânia, v. 36, p. e77370, 2024. DOI: 10.5216/sig.v36.77370. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/77370. Acesso em: 31 oct. 2024.

Issue

Section

Estudos Literários